Citat:
Ursprungligen postat av qson
Mac OS är enklare för den ovane datoranvändaren/nybörjaren. Systemet är mer logiskt än t.ex. Windows.
Att avinstallera ett program gör man genom att dra det till papperskorgen.
Mina ovana pc(xp)-användande släktingar klickar på en ikon på skrivbordet och trycker på "delete" för att avinstallera (vilket i praktiken i Windows inte avinstallerar utan bara tar bort skrivbordsikonen). Det är logiskt att göra så, och det är så man gör i Mac OS.
|
Vad är i så fall det logiska valet för att ta bort en ikon från skrivbordet?

Alla system kräver en viss vana, oavsett om det gäller Mac OS eller Windows, innan man är med på alla bitar.
Citat:
Mac OS behöver inte startas om stup i kvarten. Den håller sig fräsch ändå. En Windows-burk bör startas om en gång i veckan eller allra helst en gång om dagen för att inte bli seg.
|
Det där är väl mest relevant för serverdrift? Finns all anledning att stänga av en dator då den inte används under en längre tid.
Citat:
Mac OS är stabilt och kraschar inte (eller åtminstone extremt sällan). Windows kan krascha helt utan anledning. Har aldrig upplevt det med mina Macar. När de väl har kraschat är det för att jag pillat med systeminställningar som jag inte borde 
|
Det där var tyvärr ganska vanligt i tidigare versioner. Min laptop med Windows 7 har dock inte kraschat en enda gång på ett drygt år nu.
Jag har använt både Mac och Windows och tycker att bägge fungerar alldeles utmärkt, det är mest en smaksak. Är dock betydligt mer van vid Windows och alla dess program så valet är enkelt här.
De främsta fördelarna med Mac är i min mening att allting är snyggare samt att man inte behöver bekymra sig om virus. Det senare kan ju i sig lika gärna vara en nackdel dock i och med att Mac-användare lär sig att strunta i den risken. En annan nackdel är priset vilket väl redan nämnts.
Har man behov av några specifika program, spel eller annat så bör man kanske också se över vilka varianter som finns för bägge systemen innan man bestämmer sig.