Ämne: Dölja Whois
Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-28, 09:01 #34
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Att överhuvudtaget ta steget att starta ett offshorebolag, upprätta trustees, konton mm mm innebär en ordentlig portion med substans i verksamheten - dvs det behövs ett ordentligt ekonomiskt incitament att göra sig obehaget.. speciellt om man vet med sig att anledningen är att bounca med riskabla verksamheter och sen regga en massa andra saker som domänregistreringar, webbkonton, affiliatekonton, bankkonton etc.
Nja, det behöver det inte alls... Rent hypotetiskt så kan man, i t.ex UK, sätta upp ett ltd bolag med eget orgnummer och sätta det som "non trading", det vill säga vilande. Därmed behöver du inte visa någonting för någon (konton, webbkonton och annat kan du fortfarande köra vidare på i ditt eget AB), utan kan använda bolaget enbart för att fronta domänerna i whois samtidigt som du har full kontroll på bolaget, antingen själv eller genom en advokat. Ingen struktur med bankkonton och annat tjaffs behövs då med du fyller samtidigt den funktion som saknas hos .SE registry, anonymitet.

Det finns flera varianter av ett UK Ltd men ett "Private company limited by shares" är att föredra för att undvika att man privat, som director, blir skadeståndsskyldig, aktiekapitalet behöver dock inte vara speciellt mycket. Om man vill ha en nominee director på bolaget är det inget problem alls men kostar lite mer. Fast du kan komma undan med 10k SEK om året för en uppsättning av allting inklusive en advokat som director och sekreterare. Det kan vara en bra idé att använda sig av en sådan eftersom house of companies lämnar ut namnen "bakom" bolaget till vem som helst. Men jag är övertygad om att du har koll på detta redan Peter

För att vara extremt svensk korrekt så kan man, fortfarande rent hypotetiskt så klart, upprätta ett avtal mellan ltd bolaget och det bolag själva verksamhetens ekonomi ligger i som förklarar omständigheterna för valet av en utländsk registrant.

Observera att en sådan struktur inte innebär något fiffel med det ekonomiska överhuvudtaget, det är ingen regelrätt "off shore struktur" utan enbart ett sätt att kunna registrera .SE domäner anonymt på ett säkert sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Absolut kan "man" vara det, men det var din rad:

Jag skulle inte rekommendera någon att ta det citatet speciellt seriöst ..

.. "sjuka tvångslikvidationer" kan ju av vissa ses som en ordentlig portion önsketänkande, jämfört med vad de fått/får/kommer få utstå http://wp.nu/atGd när verkligheten hinner ikapp.

Och jag tycker ABSOLUT att KristianE´s fråga är befogad och bör besvaras istället för bespottas. http://wp.nu/atGe
Räkna istället upp de tillfällen där ni anser att whois-anonymisering skulle vara befogad.
Jag tar gärna till mig det..
jag vet inte om jag tycker vi ska ta det så långt som att jämföra denna form av domänregistreringar med det som hände pokerbolagen med olagliga transaktioner m.m, att använda sig av ett eget utländskt bolag för domänregistreringar behöver inte alls vara så dramatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Skatteplanering är något alla borde syssla med och det är knappast något som skall förknippas med fiffel - även om många gärna gör det.
"Privat justering av det allmänna skattetrycket"!

Senast redigerad av eng3l den 2011-04-28 klockan 09:08
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat