Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB
Installera Operativsystem:
Windows:
1) Sätt i din Windows 7 skiva och kör igång.
2) 30 min senare, klart med lite tur!
Linux:
1) Googla efter linux.
2) Kolla igenom listan över olika linuxdistrubitioner.
3) Installera en Linux-dist av någon "random noob".
4) Avinstallera den versionen för att den sög.
5) Bli medlem på valfri list / forum för att läsa vilken dist som är bäst.
6) Hitta en mirror som råkade vara i Polen och vänta två timmar för att senare byta.
7) Ladda ner från en snabbare mirror.
8) Leta upp en tom cd-r skiva och bränn ut din installationsmedia.
9) Installera och upptäck att din nya super-duper-mus från mediamarket saknar funktion på sju av nio knappar med dina standard drivrutiner i Linux och tillverkaren verkar inte stödja linux...
10) Googla i tre timmar för att hitta en custom-mouse-button-setting-mjukvara som du installerar.
11) Läs dokumentationen över din nyligen funna mjukvara i en timme.
12) Njut av ditt Linux med alla knappar på din mus!
Nu är jag dock ingen linuxhatare men du kanske förstår vart jag vill komma.
|
Jag har ingen Windows 7-skiva.
1. Jobba i två dagar
2. Invänta lön
3. Köp en Windows 7-skiva, en CD-läsare och en skruvmejsel
4. Skruva upp chassit till datorn och montera CD-läsaren.
5. Sätt i Windows 7-skivan och installera
6. Installera och upptäck att din gamla super-duper-mus från Mediamarket saknar funktion på sju av nio knappar med standarddrivrutinen i Windows.
7. Inse att drivrutinsskivan till musen är borta.
8. Gå till tillverkarens hemsida, bara för att inse att de också är borta då de gick i konkurs under finanskrisen.
9. Hitta en gammal spegel med drivrutinen.
10. Inse att drivrutiner bara finns för 32-bitars-system.
11. Gör om från steg 1.
Debian:
1. Ladda ner USB-versionen direkt från förstasidan (du får automatiskt en svensk Sunet-ansluten spegel).
2. Lägg över på en USB-sticka.
3. Installera enligt guiden.
4. Är din mus något att ha är drivrutinerna redan installerade. Om inte, följ Mikaels guide.
5. Nu fungerar musen!
Försök inte påstå att Windows är lättare. Det är lika mycket trassel med drivrutinerna där, men på andra vis. En kraftanvändare i Windows-miljö kan fixa en hel del, men det kan även en kraftanvändare i Linux-miljö. I båda fallen är det en inlärningströskel att gå från vanlig användare till någon som har kunskap att lösa problem.
Det finns för- och nackdelar med alla operativsystem så det är upp till var och en att välja ett som passar. Den stora skillnaden (tycker jag) är att om något trasslar i Windows så är det i stort sett olösbart, medan trassel i Linux-miljö brukar ha en tendens att reda ut sig, tack vare att allt är så konfigurerbart.