Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-23, 23:35 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Terabyte: Du har inte visat ett enda sakligt skäl till att ifrågasätta min analys.
Vad skall jag ifrågesätta i analysen? Det är inte analysen som är fel utan den är meningslös att genomföra utan rätt förutsättningar, som inte finns här till fullo. Det saknas relevant information om kunderna och hur urvalet sker för att dra slutsatser som kommer ens i närheten av ett kvalitativt resultat. Dessutom bygger din/Dans analys, hela undersökningen, på att ökningen endast beror på logotypen - det är hypotesen, vilket man utan tvekan inte kan veta och som med stor säkerhet är fel, då kunderna och beställningarna inte har utvärderats.

Det är inte lönt att att ifrågesätta något då alla svar som 28%, 60%, 30% eller vad som helst är meningslösa, då man fattas relevant information i undersökningen för att komma fram till ett svar som redovisas i en siffra. Du verkar inte alls ta till dig detta, vilket visar på en stor ignorans rent statistikmässigt - skulle nog bli kass experimentalist Även du måste hålla med om att information om kunderna (ålder, fördelning, beställningarnas tider mm.) kan ha stor inverkan i en sådan undersökning. Det finns flertal variabler, men i det fallet förlitar man sig på endast en; finns logotyp eller inte.

Din slutsats är vad den är; dvs. att omsättningen har ökat , inte uteslutande varför, vilket är det enda man kan dra ut detta.

Det är nästan banalt att man tror att en sådan undersökning kan ge en siffra som stämmer, med dina korrigeringar eller inte.

Tänker inte kommentera detta mer, då jag vet att det finns tillräckligt med information för att komma fram till ett definitivt ökning i siffror som ni gör. Kanske mina år med forskning på högskolenivå har lärt mig det eller bara sunt förnuft.

Senast redigerad av Helix den 2011-04-23 klockan 23:42
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat