Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-28, 17:29 #7
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag tycker man ska vara sparsam med att be om personnummer. Det har fått mig att avbryta köp om jag inte känt till butiken väl (och spontanköpen är väl en stor inkomstkälla?). Du kan ju erbjuda personnummer som en frivillig metod att automatiskt fylla i andra uppgifter om du vill, men handlar kunden med kort behöver du ju inte kräva det.

Enligt PuL krävs alltid uttryckligt tillstånd från kunden för att behandla personnummer och enligt ett yttrande från Datainspektionen får man i princip inte använda personnummer som användarnamn i ett datorsystem (åtminstone inte på en arbetsplats).

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
genast blir utsatt för personlighetsstöld i det fall att man ändå är så dum att man göra det.
Jag har råkat ut för det. Det är verkligen inte kul. Jag har fått fakturor på porrfilmer, domännamn (inklusive bedrägeridomänerna betala-blocket.se och betalning-blocket.se; fick extra trevliga samtal från Internetsweden då eftersom jag även var registraransvarig på Levonline), husrannsakan för narkotikabrott, mängder av låneansökningar i mitt namn och lite annat smått och gott.

Risken är kanske inte så stor när man handlar något men den finns ändå där.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat