Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-28, 15:47 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag anser av princip att man inte ska be om fler uppgifter än de som krävs för att expediera en beställning. Samtidigt så är det fördelaktigt att ha tillgång till personnummer. Man får större möjligheter att kontrollera övriga uppgifter som beställaren har lämnat, det blir lättare att fakturera för outlösta postförskott och i det fallet att man använder en snabbkassa - som hämtar adress utifrån personnummer - så minimerar man den tiden som kunden tvingas spendera i kassan. Dessutom så minimerar man antalet fel som kunden kan tänkas göra då han/hon skriver in sina uppgifter. Många av mina kunder kan tex inte sitt eget postnummer, andra vet inte hur de stavar sitt namn och vissa har inte en aning om vad deras gata heter.

Å andra sidan så får folk lära sig via Aftonbladet och andra dagstidningar att man inte ska lämna ut sina personuppgifter hur som helst på nätet och att man genast blir utsatt för personlighetsstöld i det fall att man ändå är så dum att man göra det.

Det finns alltså inget rakt svar på din fråga. Om du har ett etablerat varumärke som folk litar på, så kan du be om personnummer. Om du är lite och okänd, så finns det däremot risk att folk drar sig för att lämna ut "onödig" information. Oavsett hur du gör, så tror jag inte att det kommer att ha särskilt stor inverkan på din försäljning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat