Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-25, 11:18 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@Danielos - Först beklagar jag att du ändrar innehållet i ditt svar, eftersom det blir riktigt svårt att kommentera det då..

- Det verkar som att du fundamentalt missförstått anledningen till varför .SE Direkt var "ett måste" vid övergången. (Kan förklaras av att ni inte varit registrera sedan övergången till ny affärsmodell)

Anledningen är att i den gamla affärsmodellen så var SAMTLIGA avtal kring domänerna mellan .SE och slutkund.

I och med den nya affärsmodellen, så erbjöd alla de blivande registrarerna "sina" kunder de hade relation med (webbhosting etc.) att denne registrar istället skulle vara avtalspart (istället för .SE) för dessa aktuella domäner.
slutkundsavtal upprättades mellan kund och registrar -> Firmatecknare för registrarerna kunde sedan till .SE skriftligen intyga att de hade ett upprättat avtal för de kunddomäner de angivit -> och som sedan flyttades ut från .SE till registraren.

För att de kunder som INTE valt att ingå avtal med en registrar (exempelvis sitt webbhotell), inte skulle riskera att stå AVTALSLÖSA (ergo: riskera och högst sannolikt förlora sin domän) iom affärsmodellsbytet, så bildades .SE Direkt - UNDER stiftelsens organisationsnummer - av anledningen att inga nya avtal behövde skrivas på för dessa kunder
- detta eftersom .SE Direkt tillhör SAMMA organisationsnummer (.SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur) som de redan har ett avtal med för sin/sina domäner innan affärsmodellsbytet.

Det kan alltså betraktas som ett skyddsnät för dessa kunder och som jag redan sagt förutsättningen för att du och alla andra registrarer kunnat ackreditera sig.
Hade inte .SE Direkt skapats, så skulle heller inte affärsmodellsbytet varit möjligt att genomföra.

.SE:s årsredovisningar är öppna och publika: http://www.iis.se/om-se/arsredovisningar

99% webbhotell? Jag förväntar mig nu att du plockar fram en källa på detta (enligt mig helt uppåt väggarna, felaktiga) påstående!

.SE Direkt innehar alltså samma organisationsnummer som .SE Registry och det jag skrivit är att jag ser det verksamhetsbenet som - och strävar efter att behandla dem, deras ärenden och kunder - som vilken annan av .SE Registry:s registrarer.
Detta har jag sedan dag 1 i den nya affärsmodellen deklarerat och har inga som helst planer på att göra avkall från det - en registrar är en registrar för.

Och ja, Jag anser att det är olämpligt att en registrar kritiserar en annan registrars prissättning eller affärsmodell i öppna publika forum och inget jag är vän av.
- Och jag skulle reagera likadant om annan registrar kritiserade er prismodell eller prissättning.

Jag har heller inte någon som helst förståelse för att du anser att en registrar i Luxemburg ska avgöra eller vara vara mätsticka för vad som är marknadsmässiga priser för .se-domäner i Sverige!?
- känns för mig som att någon råkat ut för en ordentlig tankevurpa eller tycker du att svenska registrarer ska vara mätsticka för marknadspriset av .lu-domäner i Luxemburg också?
Eller jag förstår överhuvudtaget inte var EuroDNS kom med in i bilden - varför då inte InternetX, Key Systems, Ilait, Ascio, Domaininfo, NameISP mfl mfl?
Varför skulle EuroDNS registrera fler .se-domäner om det kostade 5000 SEK hos .SE Direkt?
Anser du att valet .SE Direkts kunder då skulle göra är att söka sig till EuroDNS i Luxemburg, för att registrera sin .se-domän?

Citat:
jämför man SE Direkt med de som endast säljer domäner som kärnverksamhet är SE Direkt billigast så långt jag vet.
Ja det berättar egentligen bara att du inte gjort någon vidare kontroll av ditt påstående, för det stämmer inte!

Registreringspris ink moms varierar hos .SE:s registrarer i allt mellan 89:- ink moms till strax under 4 000 ink moms.
Att hitta ett "marknadspris" torde väl då rimligen betyda att man tittar på vad marknaden är villig att betala, vad majoriteten är villiga att betala..

Sedan vad gäller tartareandesire:s förutfattade mening, så kan jag uppdatera den som är intresserad av att .SE Registry och Registrars.se:s styrelse kontinuerligt har möten där nya punkter; ris & ros, förbättringar och önskemål tas upp.
En mycket lång rad punkter som inkommit från Registrars har .SE tagit till sig och har idag åtgärdats enligt registrars.se:s önskemål.
Att liten registrar inte skulle få eller kunna komma till tals - mja beroende på om man räknar antal anställda eller antal .se-domäner eller totalt antal domäner, låter jag var och en avgöra, men för att nämna några röster som har kommit till tals:
Frobbit, LarsenData och Yask..
För övrigt är tartareandesire inte så uppdaterad kring registrars.se (heller) eftersom registrars.se välkomnar .se-registrarer - Svenska som utländska. (Bla Luxemburg-registraren som nämns ovan är medlemmar)
http://www.registrars.se/medlemmar/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat