Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
.SE väger något tyngre än .com, .net, .nu och .org.
Övriga tld'er kan jag normalt avrekommendera för ifall du ska använda de i Sverige.
Normalt bör du försöka ha BÅDE idn och icke-idn om du ska bygga ngt vettigt. Men bara IDN rankar bättre i sökmotorer, medan epost-adresser ser bättre ut utan IDN.
|
Jag är av samma uppfattning, sen är det också noteringsvärt att Google Webmaster Tools inte tillåter att du geotaggar ccTLD:er, pröva detta genom att lägga till en .se i GWT och prova att tagga den, ni möts då av detta meddelande.
Citat:
Om din webbplats riktar sig till användare inom en viss region, kan du förse oss med information som hjälper oss att avgöra hur din webbplats visas i sökresultaten samtidigt som vi kan förbättra våra sökresultat för geografiska sökningar. Du kan endast använda den här funktionen för webbplatser med en neutral toppdomän, t.ex. .com eller .org. Landspecifika domäner som .ie eller .fr är redan förknippade med ett visst land eller en viss region. Om du inte vill att din webbplats ska förknippas med en viss geografisk plats väljer du Olistad.
Läs mer om hur du ställer in önskad geografisk inriktning
|
Att google har denna automatiska tagging får mig att tro att respektive ccTLD har mer effekt i sitt eget land än ändra domäner.
Sen tror jag att det finns undantag, .NU te.x, NU är i mina ögon en ccTLD för ön "Niue", men efter att ha snackat med LG Forsberg på Nunames, och fått reda på att 60% av alla .NU domäner är registrerade i Sverige, så känns det också sannolikt att .NU har en reell effekt i Sverige. Google borde se att TLD:n fylls till största del med svenskt content.
Efter detta valde jag att lägga upp en .NU domän i Google webmaster tools, och fick till min förvåning se att .NU enligt google inte tolkas som en ccTLD, eftersom GWT tillåter mig att geo-tagga .NU precis som en organisk tld som .com, .net, .org, .biz etc.
Men enligt wikipedia:
Citat:
.NU(Niue) is marketed as resembling "new" in English and "now" in Scandinavian/Dutch. Also means "nude" in French and Portuguese.
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Country...p-level_domain