Citat:
Ursprungligen postat av studiox
Jag skulle faktiskt inte göra något av detta.
* Hur man än försöker lösa detta så finns det stor chans att det blir fel
* Användare gillar själva att vara i kontroll över språk.
Jag skulle göra såhär:
* Om användaren inte valt språk (dvs du har inte kaka för det)
* Då skulle jag erbjuda ett val där besökaren får välja språk (och eventuellt land)
* Förvalt skulle land vara från Geo-IP
En sak om språk i browsers:
* En browser som är engelsk (dvs engelsk windows) har inget med språk att göra.
* Språk i browsers styrs av operativsystemet (Både OSX och Windows)
* Du kan alltså ha engelskt os och/eller browser men ändå ha svenska inställt då du säkert vill ha svensk locale (dvs. svensk tid på klockan, svenskt tangentbord osv)
Anledningen till att GeoIP är bättre.
Jag skulle också fundera lite över culture. Jag har själv pillat en hel del med detta, absolut inte trivialt. (dvs landskod+språk = culture)
Men tvåspråkiga länder (som exempelvis Finland för att ta ett nära exempel) har både svenska och finska som officiella språk. I dessa får du helt enkelt söka upp matchande språk.
IF SupportedLanguages IN UserAgent Cultures (typ) så väljer den språk i listan enligt.
* Finska
* Svenska
* Engelska
Dvs. har ni varken Finska eller Svenska blir det engelska. Detta påvisar ju dumheten att Svenska skulle vara viktigare än Engelska (vilket en och annan finne inte skulle hålla med om). Detsamma kan ju gälla för Schweiz...
|
Jag tolkar ditt svar som att jag varit otydlig med att det går att välja land + språk via header från sajten på alla sidor.
Det du kallar för "culture" är för mig
Locale och detta är vad jag använder mig av.
Följande kommer att gälla som krav: i det land vår sajt finns kommer enbart landets officiella språk + engelska att vara tillgängliga som språk. Jämför med t ex Hennes & Mauritz hemsida (
www.hm.com).
Exempel: I Schweiz kommer det finnas möjlighet att se den Schweiziska sajten i språken Tyska, Franska, Italienska och Engelska.
Anledningen till detta är att vår sajt är en annonssajt som bygger på lokalt content, bokannonser. Kika in vår sajt
www.cambobo.com (som idag har en "country select"-sida och inte GeoIP).
Alltså, content (bokannonserna) är ju olika beroende på vilket land man går in i.
Detta leder till att jag är inne på att sammanfatta följande:
1. Om ingen cookie finns; gå på GeoIP + officiella språket för landet (i de fall två eller fler språk finns, välj det största).
2. Om cookie finns; gå på dessa värden för land och språk
3. Om vi inte finns lanserade i land givet från GeoIP så slussa vidare till vår "huvudsajt" med engelska som språk.
Vad tror ni om detta?