I min yrkesroll ser jag betydligt mer än de flesta av er - av naturliga skäl.
Det innefattar allt från misstanke om skadlig kod till research i form av bolagsstukturer, företrädare, samarbeten mm.
Naturligtvis så namndroppar jag vare sig människor eller bolag som är .SE-specifik information som inte går att få fram genom öppna källor, men jag kan med
bestämdhet säga att grey-black hat förekommer i olika grad hos
samtliga på SEO-marknaden förekommande bolag - oavsett storlek och landstillhörighet.
Länkfarmar på 3000 länkar ur eget nätverk betraktades för bara några år sedan som en dödssynd av de allra flesta, medan det i dag, snarare är en självklarhet. Och per definition så är "Black Hat" att betrakta som något som idag inte tolereras av ledande sökmotorer - men nästa år, så har det sannolikt fått en nyans av grått och vad som är "Black Hat" då, är något helt annat. Det positiva med Black Hat är att det för sökmotorernas utveckling framåt, algoritmerna blir bättre och förhoppningsvis mer semantiska.
Jag har länge siat om att SPARQL är en standard som kommer att integreras mer och mer och det tror jag fortfarande..
http://en.wikipedia.org/wiki/SPARQL
Och eftersom det ogillas att jag länkar till egna inlägg, så citerar jag mig själv från en tid sedan:
Citat:
Kort bara om SEO (SearchEngineOptimization = Sökmotoroptimering) innan jag fortsätter.
Att hjälpa sina kunder att synas i sökmotorerna är idag en absolut nödvändighet för många företag med verksamhet på Internet.
Det handlar om att bemästra Google och att vinna fördelar mot vad kollegorna i branschen lyckas prestera för sina kunder.
Förutom att dessa aktörer hjälper till att optimera sidors innehåll, så att de blir sökvänliga, så handlar det om att skapa många och gärna relevanta inlänkar.
Alltså andra sidor som handlar om ungefär samma sak som länkar till kundens sida. Såna länkar gillar Google.
I de bästa av världar så skapas såna inlänkar av sig själv, men nu lever vi inte i den världen och för att hjälpa lite på traven, så skapar många SEO-bolag…ja vad ska man kalla det ”egna små ämnesnätverk av sidor” som länkar till kundernas sidor.
Det har gått från att vara Länkkataloger till att numera handla om SPAM-bloggar (sk sploggar) och kommentarsspam (där mjukvaror numera letar upp inlägg att skriva en kommentar till och placera ut en länk (till kundens sida)
Att skapa länkar till en sida heter Offpageoptimering och att göra sidinnehållet attraktivt för Google heter Onpageoptimering.
Jag vill påstå att ALLA av de ledande SEO-bolagen sysslar med olika varianter av Offpageoptimering – i eget eller partners namn och olika White Hat (etiskt) och Black Hat (oetiskt).
I de fall jag kritiserar SEO-bolag, så är det när de presenterar sin verksamhet på ett sätt, och agerar på ett annat.
|
Jag skrev också för en tid sedan en text om vad som "kan" uppfattas som Grey-Black SEO - ingen sanning, utan mest lite varianter varav de flesta nog ses som helt ok, men jag orkar inte citera så mycket text här, utan får väl göra så här istället:
http://wp.nu/blackhat
Till huvudfrågan:
Jajja är en av flera SEO-aktörer på den svenska marknaden, som åstadkommer lyckat resultat för sina kunder.