Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man
En annan sak som jag inte förstår är alla dessa uppläggningsavgifter speciellt för små webbhotellspaket. Visst finns det en uppläggninskostnad, fakturering, identifikationskontroll osv. Men varför inte ge kunden uppläggningsavgiften tillgodo.
Som exempel så kan vi ta http://www.space2u.com/order/order.php?webhosting som redan nämnts: Steg 1 - 0.5 GB, 25 SEK per månad, Startavgift 495 SEK
25 x 12 = 300 kr + startavgiften på 495 kr ger 795 kr för första året! För mig som kund låter det dyrt om man vill prova webbhotellet och inte är säker på att köra det i flera år framöver.
Varför inte ge startavgiften tillgodo. Att man som ny kund binder sig i 495/25 = 20 månader, eller 24 månader som en liten extra kompensation för faktiska uppläggningskostnader. Och att kunden erlägger 495 kr i förskott för detta eller löpande och därefter övergår avtalet i ett löpande avtal som kan sägas upp månatligen eller årligen.
Jag förstår inte detta med uppläggningsavgifter, det hindrar rörligheten och konkurrensen. Varför inte bara binda nya kunder en viss tid för att kompensera sig för uppläggningskostnader och att avtalet efter denna tid övergår till löpande.
|
Orsaken till att vissa har en uppläggningsavgift och vissa inte beror nog till stor del på vad man inriktar sig på, gäller det att ösa ut konton eller vill man leverera kvalitet? Om diskussionen gällde dom lite högre kontotyperna så kan jag till viss del hålla med om att man kanske bör fundera på om det är rätt eller fel med uppläggningsavgifter, men på dom mindre kontotyperna så är det nästan ett måste.
Kollar man på antalet minuter support per kund och år så är det en markant skillnad mellan en kund med ett dyrare konto och en kund med ett billigt konto. Ironiskt nog så är skillnaden åt fel håll, kunden med ett billigt kontot är den som behöver överlägset mest hjälp. Som det låter på dig så vet du vad du sysslar med och kan din sak, så du kanske inte är den typiska "minsta paketet kunden". Vanligvis används vårt minsta paket till att lägga upp en statisk sida när man köper kontot, lägga upp 3-4 epostkonton och sedan rullar det på så i flera år och inga förändringar görs av kunden, MEN dom behöver väldigt mycket hjälp med det där i förhållande till en erfaren kund och därför blir dom även en dyrare kund i uppstarten.
Det där var väl ett argument till varför det kan behövas en uppläggningsavgift. För dom små kunderna så är utrymme, trafik etc helt oväsentligt utan det är supporten som kostar.
Ang att uppläggningsuppgifter skulle göra det dyrt att testa andra webbhotell så antar jag att dom flesta skulle ge dig ett testkonto om du skickade ett mail till dom och frågade om det var ok. Så brukar iallafall vi göra om det är någon kund som vill testa något innan dom bestämmer sig för om dom ska flytta till oss eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man
Som kontrasterande exempel kan vi ta http://www.startawebbhotell.se/pricing som också nämnts:
1 GB disk, 2 GB trafik/mån, 1 databas 20 SEK/månad med ingen uppläggningsavgift eller uppsägningstid. 20 x 12 = 240 kr första året.
Dock är den sista lösning främst avsedd för vidareförsäljning varvid support skiljer. Men i de flesta fall där man behöver support så har webbhotellet något fel, varvid deras support måste sägas vara likvärdig i det avseendet.
|
Här tror jag nog att du har lite fel uppfattning. På 100 supportärenden så skulle jag nog tippa på att 3-5 beror på något fel hos leverantören, 50-60 är allmänna saker som kunden själv enkelt skulle kunna googla fram på några minuter, resterande frågor är webbhotellsspecifika som tex hur man kommer åt e-postadministrationen, skapar en databas etc. Även det är sånt som skulle gå att hitta själv genom att leta sig fram eller kolla webbhotellets FAQ.
Det här är så klart en grov uppskattning taget av erfarenhet och inte av någon statistik, men jag gissar nog att det ser ut på det viset på många webbhotell.
Mvh
Johan Wedin
Space2u Webhosting AB