Visa ett inlägg
Oläst 2011-02-20, 13:12 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men det ska mycket till innan man helt tackar nej till en kund. Då måste det bero på systematiska reklamationer som orsakar stora administrativa kostader.
Här handlar det framförallt inte om att stoppa "riktiga" kunder, utan att identifiera bedrägeri, där man oftast använder en riktig persons uppgifter, men bedragaren själv hämtar paketet.

I vissa fall finns det helt även kunder som inte är lönsamma att ha som kunder. Det behöver inte heller vara så att de gör något formellt fel, men det kan vara överdrivet behov av support, orimliga förväntningar, obefogade klagomål, "aningen" för mycket förhandling om priser, att de hela tiden vill få mer arbete gjort än man avtalat om (vilket då leder till att mycke tid går åt att förklara och undvika konflikter), kunder som inte betalar i tid (fast det tangerar väl att göra ett formellt fel) osv.

Vi hade en sådan kund, och även om vi inte direkt sa nej till dem, så höjde vi priserna, gav dem längre leveranstider i våra offerter osv. Vi har idag en väldigt sporadisk kundrelation, vilket vi är nöjda med, och de är inte missnöjda heller - de har helt enkelt gått vidare till andra leverantörer.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat