Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
De flesta arbetslösa i Sverige försörjs av olika A-kassor, en försäkring de har betalat till under tidigare arbetsliv. Är du lika mycket patrask om din fina "infrastruktur i Bergrum" brinner upp och du utnyttjar din försäkring hos ett försäkringsbolag?
|
Fast nu är du ute och seglar. På djupt vatten.
A-kassorna finansierar bara en blygsam del av kostnaderna för arbetslösa och borde enligt mitt förmenande helt avskaffas.
För varje insatt krona i en a-kassa betalas cirka 150% mer ut från staten för att täcka kostnaderna för den arbetslöshetsersättning som betalas ut.
Detta betyder att alla, även de som inte är med i en a-kassa, tvingas betala med skattemedel för arbetslöshetsersättningen. Dessutom uppbär inte sällan arbetslösa ytterligare bidrag i form av bostadsbidrag och andra bidrag. Dessa bidrag hade de sannolikt inte behövt om de arbetat.
Det är alltså inte en försäkring de betalat in under ett tidigare arbetsliv, det är delvis rätt, men till lejonparten fel. Det är den skatt som alla betalar som betalas ut i form av arbetslöshetsersättning.
Detta innebär att jag, som inte är med i någon a-kassa, betalar till alla andra som är det och saknar möjlighet att åtnjuta ersättning om jag skulle bli arbetslös.
Jag anser det är fel. Jag anser att alla som vill ska få teckna en arbetslöshetsförsäkring, men den ersättning de får skall givetvis utgöras av de medel denna försäkring har att tillgå och inte genom skattemedel.
Där, kw_Wasabi, har du skillnaden mot den försäkring du nämnde i händelse av brand... Där täcker försärkingsbolaget alla kostnader genom avgifter och gör en vinst, utan att för den sakens skull använda en krona i skattemedel.
Stor skillnad tycker jag.
Dessutom är jag övertygad om att många arbetslösa skulle kunna jobba om de bara var beredda att flytta lite på sig och dessutom inte hade så stora krav på exakt vad de skall jobba med. De går bra att skrika på hjälp och kräva rättigheter, men här, menar jag, måste samhället också ställa hårda krav tillbaka.