Citat:
Ursprungligen postat av iamandreas
Det finns många fördelar och nackdelar med alla språk och Java behöver absolut inte vara "rätt" val i samtliga fall. Däremot upplever jag det som att Java är underrepresenterat i t ex ett forum som detta trots att det används i relativt stora webblösningar som t ex Sony Ericsson, Hennes & Mauritz, Aftonbladet m fl.
Hur kommer detta sig tror ni?
|
Jag tror att den största anledningen är att Java-programmerarna i större omfattning redan befinner sig i sällskap av programmerare med mer och skild erfarenhet på sin arbetsplats och av den anledningen inte är lika intresserade att diskutera mer. Sen tror jag också att Java är underrepresenterat som språk i mindre lösningar (utan att påstå att det finns eller inte finns anledning till det) vilket vi har fler av här på WN i och med inriktningen forumet fått genom åren.
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Å andra sidan är kvaliteten på den php och asp man hittar på nätet genrellt sämre än javakoden. Php är lätt att komma igång med. Java är klart krångligare.
|
Det där tror jag inte alls på. När jag för något år sedan för första använde Java till ett ordentligt och seriöst projekt fann jag att mycket av den kod och bibliotek jag hittade när jag googlade var riktigt kass och ogenomtänkt. Inte därmed sagt att stor andel av PHP-kod håller en bra nivå, men med mängden som finns är det mycket lättare att hitta välskrivna bibliotek och klasser för speciella eller ovanliga tillämpningar.