Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar
Nej, skatteplaneringen är ju i sig inte olagligt - förutsatt att du håller dig inom lagens gränser. Och att se på skatter som en kostnad är självkar, att minimera kostnaderna i sitt bolag likaså. Så det är ju inte moraliskt fel, snarare tvärt om - det hade varit moraliskt fel att inte skatteplanera i sådana här stora bolag.
Var brytningspunkten går när det börjar löna sig att skatteplanera är väl kanske frågan man bör ställa sig. Sedan går det ju självklart att skatteplanera i sin egna lilla firma med, men frågan är om det är värt tiden man kanske behöver lägga för att få ut 10 000kr extra.
|
När kommer moral och etik in i sammanhanget tycker du?
Jag går med vinst mellan 700.000 och 1,5 miljoner kronor som jag placerar och därigenom slipper en del skatter och istället sätter jag in pengarna på mitt privata kontot inför framtiden. Däremot är jag inte en snål jävel utan jag lägger 10% utav vinsten på mitt bolag, utveckling i produkter och kurser för mina anställda.
Citat:
Ursprungligen postat av fabian
Om man sparar miljoner på att flytta utomlands så tycker jag det vore konstigt om man inte gör det.
|
Men vart kommer moralen i det hela som många pratar om? Är det moraliskt fel att fly Sverige för att slippa de höga skatter vi har? Att som miljonär inte bidra till samhället utan istället betala mindre skatt.
Så länge man följer de lagar som finns men försöker att hantera sina pengar så effektivt som möjligt så ser jag det inte som något fel.
Citat:
Om man däremot bor i Sverige och jobbar i Sverige men gör det genom ett utländskt bolag och tar in pengar svart och struntar i att redovisa dom så gör man ju fel.
|
Jag är mantalskriven i Sverige men mitt bolag ägs utav ett bolag utomlands och resten talar för sig själv.
Citat:
Jag håller själv på att förbereda mig för att flytta från Sverige och det känns oändligt krångligt. Har haft flera samtal med skatteverket om olika frågor relaterade till detta och fått flera olika svar som dessutom talar emot varandra. Det känns som att skattesystemet inte är skapat med internet i åtanke.
|
När jag satt i den planering som du nu sitter i så kontaktade jag advokater och jurister i länder som var av intresse för mig. Jag frågade dom hur dessa kunde placera mina pengar och hur jag kunde sänka mina kostnader på ett effektivt sätt. Efter all kontakt via e-post så åkte jag dit och besökte dom, pratade igenom allting och sen var det klart. Men det är svårt att veta vilka som är seriösa och håller siffror och papper konfidentiellt för media och andra människor som jobbar för jantelagen.