Visa ett inlägg
Oläst 2011-01-11, 15:56 #2
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Undvik lånade pengar

[...]
Har lite uppdateringar, mötet är inbokat med säljparten. Ska b la visa upp en alpha-version av sidan, affärsplan och diskutera hur samarbetet skulle se ut.

Har tänkt igenom samarbetet ytterligare och har kommit fram till att det inte borde finnas någon anledning till att de ska köpa in sig som en del av bolaget, det bästa för min del hade varit om de arbetade genom provision.

Tänkte föreslå att de får 40% provision på försäljningen som de gör. Affärsplanen räknar med att varje säljare kommer att sälja för 200.000 kr i månaden vilket skulle betyda att de får 80.000 KR. Om säljaren då tjänar 25.000 kr så innebär det att efter lön med avgifter, hyra och diverse kontorsmaterial så går de med 45.000 kr i vinst/månad, per säljare.

Det låter väl som ett rimligt erbjudande?

Jag känner dock att jag dessutom måste förbereda mig för möjligheten att de kanske inte vill arbeta på provision som en utomstående part av bolaget, utan att de kanske skulle vilja köpa sig in. Vad är då rimligt?

När tjänsten är färdigt utvecklad och vi är redo att sätta igång så har ju företaget omsatt 0kr. Om de då skulle köpa 25% av bolaget, hur värderar man det? Dessutom är ju tanken då att man skulle specificera ett resultatskrav på dem. T ex "Om ni säljer för 1.000.000 inom 6 månader så får ni köpa 25% av bolaget för X antal kronor". Är det så man lägger upp det?

Slutligen så behöver jag tips angående affärsplanen. Har aldrig skrivit en affärsplan tidigare men däremot är jag relativt duktig på att skriva generellt sett. Jag har lagt stor fokus på att se till att affärsplanen får läsaren att förstå vad tjänsten handlar om med både case-exempel och en förklaring.

Dessutom har jag med mål inför de kommande 2 åren, beräknade kostnader och hur stor del vinsten kommer att bli.

Tänkte börja jobba med en budget i veckan, men utöver dessa saker. Vad är det viktiga att ta med? Är det viktigast att affärsplanen förmedlar idén eller är det viktiga att man har med mycket kalkyler och kan visa i detalj på kostnader, vinst osv?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat