Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Jag tror johan1234 försöker göra reklam för sina tjänster. Men det är kanske bara jag.
Mina kriterier för en molntjänst är en tjänst som förmedlar resurser utan begränsningar, vare sig när det gäller kapacitet eller geografi. Det är än så länge bara Amazon som pallar det, på riktigt.
Sen finns det olika "nivåer" av molntjänster. De definieras bl a av hur en leverantörs system fungerar/utvecklas. Jag anser personligen t ex att Glesys molntjänster är mycket bättre än City Networks motsvarighet, eftersom Glesys själva utvecklar sitt system (till skillnad från City Network som har köpt in sitt system). Det är likaså en fråga om kontroll och säkerhet.
I slutändan finns det dock inga riktiga svenska molntjänster än.
|
Det känns lite som att order Molntjänst var ett buzzword från 2009, vad är egentligen en molntjänst? efter lite googlande hittade jag följande: "Cloud Computing eller Molntjänster är möjligheten att hantera program, datalagring, kapacitet och processorkraft på en extern resurs."
En ganska luddig beskrivning?
Skall man gå efter denna beskrivning så är ju City Network mycket väl en molntjänst.