Citat:
Ursprungligen postat av hubbert
Precis och det är just därför som religion skall vara en privat företeelse. Med andra ord religion skall aldrig på något som helst sätt tvinga andra människor till att anpassa sig till olika religiösa yttringar.
Vill jag som arbetsgivare säga till en söker arbetet att han/hon inte är lämplig för att personen ifråga; vill dölja sitt ansikte för kunder, inte kan ta person av annat kön i handen eller titta på den personen i ögonen. Så skall det vara min rättighet som arbetsgivare utan att behöva riskera betala böter.
Praktiskt sätt är det inga problem för den typen av människor lär aldrig ens komma till en anställningsintervju.
Går jag till en verksamhet som tillhör den offentliga sektorn så vill jag kunna se ansiktet på den personen jag pratar med. Och på samma sätt där kunna ha en kommunikation öga mot öga.
Inom barnomsorgen är det likadant. Små barn är beroende av att se de vuxnas ansikte och minspel. Det är en del av deras utveckling.
|
De egenskaper du beskriver borde en arbetsgivare lätt kunna argumentera är bristande social förmåga, samarbetssvårigheter och att "personkemin" inte stämmer för arbetsplatsen och då är det inte diskriminiering hur man än vrider på det. Eller varför inte det mycket enklare "Arbetsvägran", om arbetsgivaren beordrar en anställd att hälsa på sin kvinnliga chef/kund/leverantör/kollega men vägrar så är det omedelbums kicken pga "arbetsvägran".