Jag kan svara på några frågor, resten lämnar jag åt någon som vet bättre :-)
Ett räkenskapsår är vad som i ditt företag räknas som "ett år". För enskild firma och handelsbolag är det kalenderår, alltså 1 jan - 31 dec.
För aktiebolag och ekonomiska föreningar kan man själv välja om året skall börja i januari, maj, juli eller augusti.
Vid slutet av ett räkenskapsår skall bokslut göras, och redovisning och deklaration till skatteverket baseras på vad som hänt under räkenskapsåret.
Du får sätta dig och räkna och uppskatta.
Utgå från din affärsplan och ta fram de uppgifter du behöver för att bedöma hur mycket du kommer jobba/fakturera under ett år.
Detta är en uppskattning, och inget slutgiltigt.
Jag startade aktiebolag i januari, och fyllde i beräknad nettoomsättning till 300k men är redan uppe i 500k.
Jag tror att den beräknade nettoomsättningen tillsammans med den beräknade vinsten påverkar din preliminärskatt.
Förmodligen är det ingenting. Återigen, kolla din affärsplan! Om du säljer tjänster som är momsfria är det dem du skall redovisa här.
Välj tre månader eller ett år. Om du väljer att redovisa en gång per år kan det ju bli en rejäl summa att betala in till SKV. Skulle rekommendera att du har ett separat konto där du sätter in momsen varje månad så du är säker på att pengarna finns. För min del känns det bra med tre månaders intervaller.
Det har inget med SPCS att göra. Du kan använda båda metoderna via SPCS enskild firma (tror jag).
Skillnaden är NÄR du bokför fakturorna:
Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning.
Bokslutsmetoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran.
Fakturametoden är enklare att bokföra, men bokslutsmetoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.
Inkomst av kapital är inte lön. Inkomst av kapital är det du får t.ex. i ränta från banken. Det är detta belopp (för hela året) som du skall fylla i.
---
Det står ganska bra förklarat på bolagsverkets och skatteverkets hemsidor om detta. Bara att leta.
Det finns enklare sätt att jobba som "egen företagare", t.ex. "egenanställning". Du registrerar dig som uppdragstagare hos ett egenanställningsföretag, de anställer dig för de uppdrag du gör och sköter all bokföring, momsredovisning, fakturering, bokslut och andra tråkigheter medan du sköter verksamheten utan bekymmer och du behöver inte registrera egen firma.
Detta kostar normalt 5-15% på omsättningen.
Funkar riktigt smidigt. Har själv varit uppdragstagare i fem år innan jag startade eget. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång utan krångel och risker.
Kolla t.ex. Noak Resurskooperativ (
www.noakresurs.se), Bolagskraft (
www.bolagkraft.se), Uppdragshuset (
www.uppdragshuset.nu) eller C-företaget (
www.cforetaget.se)
Lycka till!