Jag kan svara på några frågor, resten lämnar jag åt någon som vet bättre :-)
Citat:
1. vad exakt är en Räkenskapsår? och det står att jag ska välja från-datum / till-datum ?
|
Ett räkenskapsår är vad som i ditt företag räknas som "ett år". För enskild firma och handelsbolag är det kalenderår, alltså 1 jan - 31 dec.
För aktiebolag och ekonomiska föreningar kan man själv välja om året skall börja i januari, maj, juli eller augusti.
Vid slutet av ett räkenskapsår skall bokslut göras, och redovisning och deklaration till skatteverket baseras på vad som hänt under räkenskapsåret.
Citat:
2. Beräknad nettoomsättning (SEK)? hur ska jag veta det? har ju inte ens startat :S
|
Du får sätta dig och räkna och uppskatta.
Utgå från din affärsplan och ta fram de uppgifter du behöver för att bedöma hur mycket du kommer jobba/fakturera under ett år.
Detta är en uppskattning, och inget slutgiltigt.
Jag startade aktiebolag i januari, och fyllde i beräknad nettoomsättning till 300k men är redan uppe i 500k.
Jag tror att den beräknade nettoomsättningen tillsammans med den beräknade vinsten påverkar din preliminärskatt.
Citat:
3. Beräknad försäljning som inte ger rätt till avdrag av ingående moms.
- om jag ska starta en media/webb-byrå? vilka tjänster kan detta vara?
|
Förmodligen är det ingenting. Återigen, kolla din affärsplan! Om du säljer tjänster som är momsfria är det dem du skall redovisa här.
Citat:
Varorna och tjänsterna ska vara undantagna från moms av andra skäl än att det är försäljning till andra länder. Det kan vara t.ex. utbildningstjänster, banktjänster och sjukvård. I det beräknade beloppet ska även momsfria uttag av varor och tjänster ingå. Beloppet ska avse försäljning både i Sverige och till andra länder. Uppgiften används för att avgöra om du har s k blandad verksamhet.
|
Citat:
4. hur ofta bör jag redovisa? 1 mån? 3 mån? 12 mån? och vad spelar det för roll hur ofta man redovisar? för- och nackdelar?
|
Citat:
Om du bedriver verksamheten i en enskild firma ska du redovisa momsen i en redovisningsperiod som omfattar en månad, tre månader eller ett beskattningsår. Vilken period du ska använda beror i första hand på hur stort ditt beskattningsunderlag exklusive gemenskapsinterna förvärv och import beräknas bli för ett beskattningsår. Det finns en viss valfrihet.
* Tre månader är huvudregel om ditt beskattningsunderlag beräknas bli mellan 1 miljon kr och 40 miljoner kr. Du kan välja redovisningsperioden tre månader även om du har rätt att redovisa momsen för ett beskattningsår.
* En månad gäller obligatoriskt om ditt beskattningsunderlag beräknas bli högre än 40 miljoner kr. Alla har rätt att välja redovisningsperioden en månad.
* Ett beskattningsår får du tillämpa om ditt beskattningsunderlag beräknas bli högst 1 miljon kr. Väljer du ett beskattningsår som redovisningsperiod ska du redovisa momsen i inkomstdeklarationen.
|
Välj tre månader eller ett år. Om du väljer att redovisa en gång per år kan det ju bli en rejäl summa att betala in till SKV. Skulle rekommendera att du har ett separat konto där du sätter in momsen varje månad så du är säker på att pengarna finns. För min del känns det bra med tre månaders intervaller.
Citat:
5. jag tänkte använda mig utav SPCS enskildfirma för att skicka ut fakturorna...
är det faktureringsmetoden? eller bokslutsmetoden?
|
Det har inget med SPCS att göra. Du kan använda båda metoderna via SPCS enskild firma (tror jag).
Skillnaden är NÄR du bokför fakturorna:
Bokslutsmetoden (även kallad "Kontantmetoden") betyder att du bokför fakturan när den blir betald.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, skickar den till kunden. När kunden betalar bokför du den som försäljning.
Fakturametoden betyder att du bokför fakturan när du skickar den, och sedan bokför du betalningen när den fakturan betalas.
Alltså:
Du skriver ut fakturan, och skickar den till kunden och bokför som försäljning och kundfordran (pengar på väg in). När kunden betalar bokför du inbetalningen från banken till kundfordran.
Kontantmetoden är enklare att bokföra, men fakturametoden ger en bättre bild över hur bolaget går (i resultat- och balansräkning) eftersom du har haft en försäljning men kanske inte fått betalt än.
Citat:
Inkomst av kapital
6. Ange dina inkomster med skatteavdrag ? eftersom jag är ansälld hos ett annat företag, menar de min totala inkomster? och menar dem till endast sep? eller vill de ha för hela året? :S
|
Inkomst av kapital är inte lön. Inkomst av kapital är det du får t.ex. i ränta från banken. Det är detta belopp (för hela året) som du skall fylla i.
---
Det står ganska bra förklarat på bolagsverkets och skatteverkets hemsidor om detta. Bara att leta.
Det finns enklare sätt att jobba som "egen företagare", t.ex. "egenanställning". Du registrerar dig som uppdragstagare hos ett egenanställningsföretag, de anställer dig för de uppdrag du gör och sköter all bokföring, momsredovisning, fakturering, bokslut och andra tråkigheter medan du sköter verksamheten utan bekymmer och du behöver inte registrera egen firma.
Detta kostar normalt 5-15% på omsättningen.
Funkar riktigt smidigt. Har själv varit uppdragstagare i fem år innan jag startade eget. Det är ett fantastiskt sätt att komma igång utan krångel och risker.
Kolla t.ex. Noak Resurskooperativ (
www.noakresurs.se), Bolagskraft (
www.bolagkraft.se), Uppdragshuset (
www.uppdragshuset.nu) eller C-företaget (
www.cforetaget.se)
Lycka till!