Visa ett inlägg
Oläst 2010-09-13, 23:51 #227
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Att vilja är inte tillräckligt. Partierna måste våga stå upp för en attitydförändring kring invandringsfrågan, och visa att de förstår allvaret och hur viktigt det är att få bort problemen i de invandrartäta förorterna och eliminera invandrares överrepresentation i brottsstatistiken.

Sedan spelar det ingen roll om de praktiska åtgärderna egentligen inte har något med invandrare att göra. Att få fler lärare i skolorna, fler poliser på gatorna, göra det lättare för ungdomar att hitta jobb osv, tacklar invandringsbrottsligheten ändå.
Om du och alla andra vilsna människor som låter SD vinna mark i Sverige kunde stanna till och tänka efter en liten stund så skulle ni säkert inse det oförstånd och de absurditeter som alltid är kärnan i era resonemang. Invandrare kan inte jämföras med svenskar på det generella sätt som ni tror. De har helt enkelt inte samma bakgrund rent allmänt. Ofta har de nära erfarenheter av krig, tortyr och andra trevligheter vilket alla människor med den minsta insikt i psykologi förstår sätter sina spår. Att det tar ett par generationer innan skillnaderna minskar radikalt är ingenting konstigt utan snarare tvärtom. En del av tomtarna här kommer säkert tolka det här som att jag säger att det är helt naturligt att alla invandrare begår brott. Så är det självfallet inte men däremot så är det naturligt att det finns en skillnad.

I övrigt håller jag med dig. Ökad övervakning och fler poliser på gatorna skulle inte alls skada men framför allt måste man förebygga brottsligheten bättre. Har ett mord skett så är det redan för sent och det spelar egentligen ingen större roll vad som görs i efterhand. Flera liv har redan raserats.

Karl Roos kritiserar tydligen läsare av Aftonbladet. Menar du då att en väsentlig andel av Sveriges befolkning är för korkade för att få ha en åsikt? Jag skulle snarare tro att det är bland AB-läsare man hittar den största andelen SD-anhängare och en stor del av övriga anhängare återfinns säkerligen bland de som inte läser någonting alls. Vad nu det ens har med saken att göra.

Tyvärr gör hög arbetslöshet att partier som SD växer i popularitet vilket tydligt visar på bristerna i en demokrati. Vem tror egentligen innerst inne att de är kapabla att göra bättre ifrån sig än de etablerade partierna? Ytterst få skulle jag tippa på. Det handlar snarare om att hitta syndabockar för att få känna sig lite bättre själv - "det är inte vårt fel att det blivit så här, det är dom andra". Jag har träffat ett antal personer med starka högeråsikter (SD och högerut) genom åren och min personliga erfarenhet är att majoriteten är människor som inte lyckats med något, som blivit av med jobbet, känner sig obekväma med det som är annorlunda etc. och som vill ha någonting enkelt att skylla på. Övriga är antingen äldre människor som är vardagsrasister "av arv" så att säga eller mer välmående personer som inte vill betala för någonting annat än sig själv och de sina. De senare är de farligaste då det ofta är de som styr och finansierar fotfolket. Ledningen inom högerextremismen kommer nog alltid att finnas kvar, det gäller bara att se till att de inte lurar med sig allt för många när det sker dramatiska samhällsförändringar såsom en kraftig lågkonjunktur.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-14 klockan 00:15
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat