Visa ett inlägg
Oläst 2010-09-13, 00:29 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Varför är det så svårt att prata invandringspolitik i Sverige? Nu blandar jag inte in SD på något sätt utan det handlar om diskussioner i allmänhet. Detta är inte heller något svar på ett tidigare inlägg. Det kan ses som en helt nystartad tråd om det gör det lättare.

Många verkar överrens om att det är ok att säga att samhället kan beskyllas för en misslyckad integration. Det är klart, då anklagar man inte en svag ensam individ som rest långt till friheten i Sverige. Man måste vara mycket tydlig med att det är "vi svenskar" som bär skulden till detta, absolut inte invandrarna (hela eller delar av den gruppen). Är man inte tydlig med detta så börjar snart spekulationerna, rasist eller inte rasist.

Bara för att man är det minsta kritisk till invandringen som den ser ut eller sett ut, betyder det inte att man vill beställa in en massa Zyklon B och starta en utrotning. Måste det vara så svart eller vitt? Jag tycker faktiskt att det ofta är så, men kan självklart ha fel. Man kan väl vara av åsikten att invandingen bör stramas åt en aning, men ändå gilla kebab? Lyssna på exakt vad personen säger istället för att tillskriva denne en massa åsikter som inte uttalats. Jag tror det är lätt hänt att man "hittar på" många åsikter (hos den andra) som man inte har täckning för. "Han sa att han inte gillar det och det, då måste han säkert tycka såhär om det där."

Nu måste jag i vanlig ordning förtydliga att jag varken är rasist eller nazist. Men det är klart, definitionen av dessa ord är ju ofta ganska flytande. Jag är inte heller en anhängare av SD:s politik. Hoppas det sista gjorde det lättare för er att stoppa in mig i rätt fack.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat