Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Läst detta och blev fundersam på ansvaret om ett paket försvinner. Jag trodde en säljare hade ansvaret tills paketet hade lämnats över till mottagaren. Dvs om ett paket försvinner så får säljaren och fraktbolaget lösa detta.
http://www.idg.se/2.1085/1.318942/al...internethandel
Vad säger WN?
|
Ja. Konsumentlagstiftningen sägen att säljaren har ansvaret för varan tills det att den har överlämnats till mottagaren. Problemet här är att paketet har blivit mottaget och att det finns en skriftlig kvittens på det. Säljaren har alltså fullföljt sin del av avtalet. Kan kunden i det här fallet bevisa att det inte är han som har signerat mottagarbeviset så blir butiken som sålt varan dock ersättningsskyldig. Förutsatt att butiken har skickat varan med personlig utlämning och varan har lämnats ut, så får man dock utgå ifrån att beställaren har mottagit varan - tills motsatsen har bevisats dvs.
Som säljare så hade jag gjort en omleverans med förutsättningen att kunden gör en polisanmälan. Någon har förfalskat hans namnteckning. Det är ganska allvarligt.
Det är konstigt att ARN prövade fallet mot fraktfirman och inte mot säljaren. Kunden har som sagt inget avtal med fraktfirman.