Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-11, 17:05 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Att fråga om information i stil med vad avsändaren har för dator och webbläsare skapar bara förvirring och osäkerhet bland folk som saknar datorvana och kunskaper. Extra dumt bli det eftersom man lika gärna kan inhämta den informationen utan att fråga.
Självklart går det att hämta information om dator, operativsystem och webbläsare automatiskt. Det kan ju dock bli problem om användaren vill ha teknisk hjälp men inte för tillfället använder den dator som krånglar. Han kanske har lånat kompisens PC , medan problemet faktiskt ligger i att han kör Mac.

Jag tycker Skatteverkets formulär är bra och tydligt, inte en massa CSS-smink. För övrigt så kan ju den mindre tekniskt begåvade svara "vet ej" på datortyp, webbläsare och e-leg.

---

Min åsikt om formulär i allmänhet är att de ska vara genomtänkta. I vilken ordning fyller man som regel i liknande uppgifter på andra webbplatser? Kolla upp om det finns någon form av standard.

De får gärna vara extra CSS-stylade det tillför något för användaren, inte bara att det ser snyggt ut. Självklart ska de smälta in bra i sajtens design. Tab-ordningen tycker jag också är viktig eftersom jag sällan aktiverar ett nytt fält med musen. Det kan vara värt att kontrollera, så att användaren inte hoppar hej vilt mellan de olika fälten.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat