Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-10, 17:12 #2
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
<Skrev detta svar, och postade innan jag såg ditt senaste svar>

Jag kan hålla med dig om att 5 års hypotetiskt intervall är alldeles för lång tid för att det ska vara relevant. Det kan vara värt att ta i beaktande när jag förfinar kalkylen.

Jag tror också att ju skräpigare en sida är (ju mer MFA) desto svårare blir bedömningen. Kommer till exempel ihåg när nån sålde en smslåne-sida som låg 1:a ett tag och hon skulle ha runt 2 Mkr för den. Det är nog troligt att det var en rimlig summa map inkomsterna hon hade på 1:a-platsen men det är ju knappast en långsiktig och stabil investering.

Tror en kalkyl som min kan lämpa sig bäst för sidor som är snäppet ovan ful-MFA upp till rena kvalitetssidor där information säljs med hjälp av annonser. E-butiker och liknande kräver troligtvis en annan typ av prissättning.

Ang. marknadens funktion (kommer inte ihåg vad det heter på ekonomiska), dvs där en bra marknad definieras som en liktydig vara har ett stort utbud och en stor efterfrågan så blir också prissättningen stabil och lätt. Jämför tex med A-listan på börsen mot de mindre listorna där aktierna knappt omsätts - exempel på en bra marknad och en dålig marknad.

Jag håller också med att investeringar i MFA-sidor är en dålig investering, men det jag egentligen syftar på är alla dessa sidor som är just en kvalitetsnivå ovan MFA upp till sidor med en god idé och väl marknadsförda - sidor som jag tror representerar 80% av utbudet som oss webbmasters på WN sitter på. Dessa köps och säljs fram och tillbaka och det är ständigt en fråga hur man ska prissätta dem.

Jag anser trots detta att marknaden är "dålig" för försäljningen av webbsidor då det är svårt att prissätta, annars skulle vi inte ha den här diskussionen (sök på "hur långt är ett snöre" på WN ).

Men om vi utgår ifrån det här scenariot då - en nätkollega har en relativt banal och stabilt besökt sida (200 UB om dagen) om akvariefiskar som han tjänar 1 000 kr i månaden på - och har gjort det relativt stabilt i runt ett år. Sidan är baserad på Wordpress och han har inga nyhetsbrev eller liknande. Han har fått en förfrågan via mejl om att sälja sin sida där köparen undrar vad han begär. Detta är den första förfrågan han får under de tre åren sidan varit igång. Vad säger ni till honom?

Det finns ju ingen poäng för honom att sälja för under 10 000 kr egentligen - för det är ju ganska troligt att han kommer kunna tjäna 1 000 kr i månaden även nästkommande år, även om det finns en viss risk. För att det ska finnas utrymme för en affär så måste ju köparen kunna lyfta sidan utöver dessa 1 000 kr i månaden och på så sätt skapa win-win. Om det finns ett utrymme eller inte är ju egentligen oväsentligt när det gäller att prissätta.

Min slutpoäng är annars att det finns idag en stor del villiga köpare och sen stor del villiga säljare. Dessa köper och säljer allt från skräp-MFA till välbesökta högkvalitetssidor. Hur ska de få ett riktvärde för sina webbsidor?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat