Visa ett inlägg
Oläst 2010-05-09, 11:06 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
(Gammal tråd men jag skriver i alla fall)

Jag kollade av mitt Googlekonto idag och kom fram till att jag haft en snittintäkt (PPC) på 2,60 SEK/klick sen jag startade mitt Google-konto. Genomsnittligt CTR på 2,90% och en Sid-eCPM på 75,38 SEK.

Siten med bästa eCPM och PPC hade en Sid-eCPM på 239,39 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 4,06 SEK/klick. CTR var 5,89%.

Näst bästa hade en Sid-eCPM på 108,32 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 1,39 SEK/klick. CTR var 7,80%.

Siten med näst bästa PPC hade en Sid-eCPM på 20,84 och en genomsnittlig intäkt (PPC) på 3,11 SEK/klick. CTR var 0,67%.

Jag har gjort NOLL SEO-åtgärder (har NOLL KOLL på sånt) men har några viktiga principer jag använder:

- Alltid relevant text före design
- Grafisk design är helt oviktigt för innehållsinriktade webbplatser med bra textinnehåll
- Relevant text är super-superviktigt
- En fokuserad sajt för ett populärt ämne äkar besöksfrekensen
- Om besökaren är nöjd med informationen så återkommer de och rekommenderar sidan för andra, du får en självsäljande sida
- Bäst är att bli en normerande sida som alla i branchen använder som referens (bli många återbesök och rekommendationer av sidan)
- Stämmer textinnehållet väl överens med de annonser Google visar så ökar även CTR och PPC
- Enkelhet och tydlighet för en verklig människa är superviktigt
- Röriga bildsidor är rena döden för sidan och användarens förståelse
- Definiera din målgrupp supertydligt och snävt (Har du en bred målgrupp konkurerar du med alla andra miffon)
- Tänk hela tiden på din målgrupp som en enda person du sitter och pratar med och försöker förklara ditt ämne för
- Uttryck dig självsäkert och tydligt med knivskarpa (ej luddigt eller utslätat) och entydiga förklaringar
- Använd lagom långa meningar helst utan bisatser (som annars blir svårt att tolka för läsaren och sökmotorn)
- Använd enkelt och tydligt språk så alla förstår, utan att vara barnslig.
- Sakliga texter är bra, säljsnacks-crap är döden...
- Samla intressanta fakta och bidra personliga erfarenheter (som är unika)
- Aldrig kopiera från andra siter, det sänker värdet på sidan
- Länka 5 till max 10 relevanta externa siter från egen sida
- Alltid relevanta rubriker (H1, H2, H3 ....) som stämmer med styckets innehåll
- Unik titel på varje sida som stämmer med innehållet
- Unika rubriker (inga standardord utan särskiljande ord som utmärker innehållet)
- Rubriktext finns även med minst en gång i brödtexten direkt under rubriken
- Inga metataggar alls
- Inga köpta inlänkar
- Sidorna består nästan helt uteslutande av text som är strukturerad så den blir lätt att läsa för en människa
- Stor text så även människor med nedsatt syn kan läsa
- Viktigt med tydlig kontrast om färger används
- Tänk på att läsaren ibland vill skriva ut innehållet, det ska funka utan att meka med texten
- DIV-taggar sabbar ofta möjligheten att markera texten sammanhängande för utskrift, undevik därför DIV-taggar
- Table-taggar funkar helt ok för att använda i stället för DIV-taggar (även om många rekommenderar DIV-taggar, men de har sannolikt aldrig testat hur deras webbplatser används i praktiken, eller brys sig om hur det fungerar för den intresserade användaren)
- Använd gärna punktform för sammanfattning
- Tänk hela tiden på hur användbar informationen ska vara för läsaren
- Tydligen värderar Google äldre sidor högt, vilket jag inte kan påverka direkt

Sök på ordet "konsultmäklare" så kommer min sida överst i Google, den sidan följer ungefär dessa principer. Min sida hamnar dessutom före eWork som är en av landets största "konsultmäklare".

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-09 klockan 11:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat