Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Eftersom att du låter som en Sosse så tänker jag kontra lite, ta inte illa upp!
Nej. Avdrag och skattesänkningar gynnar alla klasser. Det möjliggör det även för låginkomsttagare att anlita städhjälp. Att säga att bara höginkomsttagare tjänar på RUT-avdraget är lika fel som att säga att en höginkomsttagare tjänar 25-30 000kr/månaden. Det är alltså de siffrorna som SVT använde i Agenda.
Resultat från en rapport om användande av RUT:
"Almegas rapport: 24,2 procent av utnyttjarna av RUT-avdraget hittas inom den grupp med lägst inkomster (upp till 200 000 per år), medan 29,2 procent av avdragen görs av gruppen med högst inkomster (499 000 per år och över). Resterande 46,6 procent hittas mellan dessa två ytterligheter."
Källa: http://www.second-opinion.se/so/view/1117
|
Jag är varken röd eller blå själv utan befinner mig någonstans i ingenmansland men däremot tycker jag ditt resonemang haltar lite. Om du ska använda den statistiken du hänvisar till som argument så bör du också nämna hur stora de två grupperna är (<=200 000 kronor resp. >=499 000 kronor) men det blir ju så mycket lättare att argumentera för sin sak om man utelämnar viss information
Vilka som utnyttjar avdraget är egentligen inte särskilt intressant. De som har mer pengar spenderar givetvis också generellt sett mer (inte relativt sett). Desto mer intressant är huruvida avdraget gynnar samhället i stort och ifall det är rättvist, både gentemot näringslivet och privatpersoner. Maud Olofsson tjatar outtröttad om att hon inte vill ge något stöd eller sätta hinder för enskilda branscher men ibland bör man ändå göra det av olika skäl t.ex. naturkatastrofer eller miljöskäl. I detta fallet kan man väl ifrågasätta om skälen är tillräckligt starka eller om de ens finns.