Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Vi skattebetalare tvingas inte betala någonting för andras städhjälp. Jag har i varje fall inte fått någon faktura från staten. Det är ett avdrag och kan inte ses som en kostnad för "oss skattebetalare". Eller är det en kostnad på ett sådant sätt att skatteintäkterna som (eventuellt) går förlorade kunde användas till något som du eller jag anser vara mer viktigt?
|
Jo men kolla på BarateaUs länkar. "Avdrag" är samma sak som bidrag för folk som tjänar bra.
Citat:
McDonalds och Burger King får inte göra RUT-avdrag. Det gäller enbart privatpersoner.
|
Ah, det jag menade var att Uppdrag Granskning har gjort flera reportage om att hamburgerkedjorna anlitar städfirmor som betalar svarta slavlöner till sina arbetare. De köper de tjänster som är billigast men eftersom timpriset är alldeles för lågt borde de fatta att det är oseriösa företag och folk blir förbannade på dem. Alltså kan man inte både bli upprörd över McDonalds och samtidigt köpa städhjälp för 125 kr/timme för då hycklar man.
Eller så är det så att 125 kr är tillräckligt för vit arbetskraft tack vare ROT-avdraget. Jag kan inte tillräckligt om det. Isåfall är det billigt nog för att jag ska köpa det.