Citat:
Ursprungligen postat av Cod
Jag känner en stark lust att gå igenom hela historien och bena ut alla märkligheter, men det skulle förmodligen bara leda till att ännu större frågetecken dyker upp.
ALMI hade fått utstå betydligt mer kritik här om de faktiskt hade gjort som du ville; Att finansiera en verksamhet som uppenbarligen går back utan att ägaren förstår varför det är så, har en plan för att bli vinstdrivande, har någon insikt i företagande, förståelse för pengar eller ens grundläggande logik?
Hade det inte varit StateCollapse som skrivit det hade jag inte funderat en sekund över huruvida detta inte var ett aprilskämt, men nu är jag osäker.
|
Ja om man säljer en produkt för 2000 SEK så borde den ha köpts in för ca 1000 SEK, dcvs ett täckningsbidrag på 1000 SEK.
Om man då köper 5 st och säljer dessa så borde man ha ett TB på ca 5000 SEK, sen köper man nästa laddning för 5000 och säljer för 10 000 SEK då borde man ha 10 000 minus avdrag för fraklter och lite annat. Om vi skissar på att man för varje försäljning på 2000 SEK gjort ett TB på 500 SEK dvs 25% av försäljningsopriset med avdrag för alla rörliga kostnader så borde man ha ett TB på 125 000 på en omsättning på 500 000 SEK eller 250 000 på en omsättning på 1 000 000 SEK.
Förvisso är detta inte tillräckligt för att vara nöjd men det borde vara tillräckligt för att klara finansieringe med bolagets eget cashflow om man kan beställa kvantiteter på 5 enheter för sammanlagt 5000 SEK/leverans. För 125000-250000 borde man få tillräckligt stor leverans för att komma igång med verksamheten.
Givetvis tillkommer kostnader för marknadsföring, lön, kontor m.m. Men kontantflödet borde räcka att starta med utan hjälp från Almi elelr någon annan än farsgubben.