Citat:
Ursprungligen postat av addiction1
Det är som allt annat. Beror på vad man vill få ut av det. Jag köper inte en 32" LCD-TV för 4000 kr när jag vill ha biokänsla, utan jag köper antingen en projektor eller en 60" PIONEER Kuro plasma som går på 30 000 SEK.
För mig som bilälskare, lägger jag hellre 500 000 SEK på en bil än på en bostad. Men då ska man också ha råd. Men det var bara en vanlig fråga  Givetvis är det mycket smartare att investera dessa pengar i annat än en svindyr bil som rasar i värde.
|
Om jag ska vara ärlig så tror jag din fråga handlar om prioritering. Vad vi vill göra och vi vill använda våran lön till. Vill man köpa svindyra kläder, gå ut på fina krogar, äta och dricka gott med vänner, ja då gör man det ifall man trivs och har pengar till det. Inte svårare än så.
Tråkigt bara att alldeles för många svenskar köper nästan allting på kredit idag (avbetalning). Man faller helt enkelt för lockelsen "köp denna tv och betala i påsk t ex." eller något liknade. Om jag vill ha tv för 25.000kr, då sparar jag hellre 25.000kr än att jag lånar/avbetalar på tv i x antal månader.
Samma med en bostadsrätt, en del kanske lånar 90% av vad lägenheten kostar medans en del andra drar in på mångt och mycket, väljer att spara pengar och bara låna 50% utav vad lägenheten kostar.
Men som sagt. Tråkigt att så många handlar på kredit idag och fastnar för lockelsen vid alla erbjudanden som dyker upp framför ögonen på oss konsumenter idag.