Citat:
Ursprungligen postat av LarsAgerstrand
Hur minskar man riskerna då?
Idag har jag tio+ som vill göra detta kontrolljobb åt mig, hur vet jag vem jag ska välja?
|
Börja med att kolla om någon har någon av Zends certifieringar. Det är inte väldigt vanligt men är trots allt ett rejält plus. Det andra är att kontrollera deras CV. Större företag kräver alltid CV på alla konsulter de tar in oavsett vad konsultbolaget säger om konsulterna.
Har de inget färdigt CV att ge dig direkt? Då skulle iaf jag rensa bort dem direkt. (Inte för att de nödvändigtvis är dåliga men att i det här läget vänta på att de ska skriva en CV är kanske lite galet på många olika vis. Dessutom tycker jag nog det är konstigt om en erfaren konsult inte har ett uppdaterat CV...) I CV:t ska man titta efter antalet och storleken på projekt, vilken roll de haft och hur stor erfarenhet av _olika_ tekniker de har med tonvikt på det du är ute efter kunskaper inom. Har de över huvud taget jobbat med analys/design - eller helst granskning - av programvara tidigare?
För att bra bedöma andras analys- och designdokument med tidsestimat samt jobba med kodgranskning behöver man ha ganska bred erfarenhet.
Och jag tycker inte som många här att det är särskilt dumt att ha en oberoende granskning efteråt när man lägger ner pengar på ett projekt...