Visa ett inlägg
Oläst 2010-01-11, 18:13 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av najjie Visa inlägg
Tack för översättningen!

Du har helt rätt, men de system jag har tittat på ger mig huvudvärk och får mig att längta efter mitt textdokument-system. Jag lutar lite åt att behålla det men generera fakturor/kvitton automatiskt så jag slipper föra över allt till bokföringsprogrammet.

Finns det verkligen inga enklare system? Jag hittade http://bambooinvoice.org/ , det är något åt det hållet jag letar efter, det hade bara kass kunddatabas. Men annars var det väldigt bra, det spelar ingen roll att det inte finns artiklar i det om jag kan skicka det från butiken. Ska jag registrera en faktura manuellt så är fritext nästan bättre.
Att du i många system tvingas ange kundinfo först är bra! Du behöver veta vem kunden är innan du ger prisinfo, eftersom du behöver veta om det är en gammal kund som hatr beställt mycket och du då kan erbjuda spoeciella rabatter till, en kund som ha en sämre betalningshistorik kanske du ska ghe ett högre pris, eller inte ta emot beställning av alls..... det brukar i alla fall vara en bra princip att ha koll på det.

Om du vill bygga upp en egen orderhanteringsfunktion så bör du fundera på en del saker:

Börja med att definiera vilken information du behöver per "objekt"

Objekten är bland annat:

Kund, Faktura, Fakturarad, Artikel, Order, Orderrad

För att kunna hantera integration med bokföringssystemet måste du även tänka på objkekten: Konto, Verifikation (verifkationsnr, datum,), Transaktion(verifkationsnr, belopp, debet, kredit, artikelnr)

.
.
.

Som du ser är det mycket att tänka på. Oavsett om du ska använda ett "färdigt" system eller bygga upp ett eget så måste du tänka igenom vilken information du vill lagra eller hantera i systemet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat