Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-10, 17:47 #29
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Snälla, gör klart för kunder vad som gäller från början. Jag säger detta från "andra sidan" För ett tag sedan blev jag kontaktad av en gammal kompis som undrade om jag kunde hjälpa honom med att göra en enkel hemsida. Eftersom jag hjälp andra så sa jag att vi kunde ses och diskutera saken. Då skickar han över en ps-fil och sa att han tänkte något i stil med det. Användarinformationen "avslöjade" att det var en person på en enskild firma inom webbdesign (jo, jag googlade!) som gjort den. På min fråga om var den kom ifrån med tanke på upphovsrätt så kröp det fram. Han hade varit i kontakt med webbfirman och diskuterat en hemsida, fått förslaget men tänkte att det skulle bli billigare om jag "bara" gjorde själva sidorna. Nej, han hade inte betalt för förslaget - "det var ju bara ett förslag". Jo, jag blev myckt moralisk och han gick tillbaka till firman. Men hur lätt skulle det inte varit för en son/dotter till någon att inte tänka utan göra det för en slant.

Håller fullkoligt med om att man måste vara tydlig redan från början om att man säljer en tjänst. Det finns ingen som helst anledning att försöka "lura" kunden för då blir det garanterat en tvist. Bättre då att kunde tackar nej om de inte har för avsikt att betala för tjänsten.

Samma sak gäller då att kunden ska inte börja diskutera ett visst upplägg om de egentligen inte är intresserade.

Summa summarum tydlighet från båda parter är betydligt bättre för alla.

En grundläggande orsak till dessa problem är att man i skolan aldrig får lära sig vad ett avtal är och hur man ingår avtal eller vad avtal bör innehålla, hur viktigt det är att man verkligen håller ett avtal, vad konsekvenserna kan bli om man bryter ett ingånget avtal, hur man avslutar ett avtal på ett just sätt, hur man förhandlar m.m.

Hela livet består av en massa avtalsskrivande hela tiden. Avtal om telefonabbonemang, Mobiltelefon, Bilköp, Åka kommunalt, Anställningsavtal, Hyreskontrakt, Köp av bostadsrätt, ....

När många startar företag har de ingen aning om hur man skriver avtal, eller hur viktigt det är att skriva avtal, då bäddar det för konflikter....

Jag har gjort alla dessa misstag själv.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-10 klockan 17:54
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat