Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Mja, jag har svårt att tro att den uppmärksamhet som aktuell myndighet fått iom detta är något de själva ser som önskvärt i dagsläget - domänen/( domänerna) har ännu inte bytt innehavare och tittar man på AB´s läsarundersökning så finns det över 22 000 röster som anser att Myndigheten handlat fel (ca 87% av de som svarat). http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,43177,00.html så jag vet inte riktigt om denna uppmärksamhet kan mätas som goodwill för myndigheten ifråga.
Något jag utvecklat lite i en bloggpost tidigare idag..
Parantes: Vidare så är det som jag förstått inte någon "ny sida" som kan få uppmärksamhet, utan en ny adress till en etablerad sida. Men det är mycket förvånande att denna affär inte skett med ett NDA (non disclosure agreement) dvs under sekretess.
|
Oavsett om det är bra reklam eller inte så har de ju åtminstone nått ut till en väldans massa människor med budskapet om att de kommer byta domännamn. Att de inte heller längre behöver krångla med felskickade email eller arga kontakter från människor vars mail aldrig vidarebefodrats är ju som sagt en del av nyttan med det nya namnet.
Kommer jag behöva ta kontakt med myndigheten vet jag iaf att det är MSB.SE som gäller och inte någon lång 5-bokstavig domän. Ska man komma fram till den möjliga 5-bokstavsdomänen så måste man också veta exakta ordföljden i myndighetsnamnet; vilket jag misstänker att mer än hälften av alla som faktiskt läst artikeln på Aftonbladet redan glömt.
Jag tror inte att personerna på myndigheten "har lekt upp pengarna" utan förmodligen har gjort ganska noga avvägningar utifrån utgifter som uppkommit under året. Det är ju inte direkt så att de köpte domänen rakt av så fort myndigheten startades. Vidare kan jag tänka mig att 1 miljon annars försvinner snabbt i omkostnader i sammanhanget.