Citat:
Ursprungligen postat av forngren
Jag säger bara en sak; avtal. Speciellt då detta känns lite som en gråzon.
Kom fram till vad du tycker är rimligt, försök få med chefen på noterna och få det på pränt.
(ConnyW, jag har lyssnat på dig  )
|
Det gläder mig....
Men jag håller fullkomligt med, snacka med chefen och kom fram till en bra deal som båda är nöjda med, sen kör ni på det.
Exempelvis kan det det i detta fall vara bra att se till så att idéskaparen har en deal så han får en viss andel av ett eventuellt nystartat bolag med denna idé elelr att du får en viss "provision" elelr "licenspeng" så länge arbetsgivaren använder någon del av din idé.
Alternativet är att säga upp sig och driva den helt i egen regi, vilket kan medföra betydande risker.
När (och framförallt om...) arbetstagaren tjänat "storkovan" kan man ju gå vidare.
Viktigt att en uppgörelse om ersättning ska man pratat med en riktig advokat elelr jurist på facket så du får veta vilka regler som gäller, för det finns särskild lagstiftning kring detta, när en anstäld komme rmed lönsamma idéer till arbetsgivare som ligger utanför de normala arbetsuppgifterna.
Ligger detta inom dina ordinarie arbtsuppgifter så har arbetsgivaren 100% rätt till idén om du gjort den på arbetstid.