Visa ett inlägg
Oläst 2004-05-31, 14:43 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Webb-byggare Bob@May 11 2004, 11:57
Jag har chello master där jag kan få 4 unika IP-adresser. Dom säger att jag måste ha en hub, men jag har en D-Link DI-704 Cable/DSL Internet Gateway.
Den delar ut ett antal IP-adresser som börjar på 168...Beroende på hur många datorer som är inkopplade för tillfället.
Men jag har 213... från chello.
Jag kan surfa med flera datorer via D-linken men det blir bara en unik IP-adress utåt.
Är inte helt på det klara med hur D-Links Internet Gateways ser ut.

Låt säga att du har 4 "interna" (168-)portar + 1 "extern" (dvs den som "ska" vara inkopplad utåt, mot Internet). Koppla istället in kabeln från Internet på en av de 4 "interna" 168-portarna, så hamnar Internet-trafiken innanför firewallen/NAT-servern (som antagligen finns i Gatewayen). Därefter kan du alltså köra 3 datorer med publika IP-adresser ut mot Internet. Den "externa" porten använder du då alltså inte. Tänk på att du då inte har någon firewall (i Gatewayen) mellan datorerna och Internet.

Edit: Lite beroende på hur gatewayens portar beter sig så kan du behöva använda korskopplad kabel.