WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   kortbetalning utan AB eller HB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9799)

Micke_ 2005-09-12 07:45

Jag ville ha TellusPay på min sida med jag har bara enskild firma, de kräver HB eller AB.

Vilka andra erbjuder kortbetalning till privatpersoner/enskild firma?

naredi 2005-09-12 14:32

Pay&Read erbjuder kortbetalningar till enskilda firmor.

Ejerhed 2005-09-14 12:29

Jag använder dibs och är helnöjd med dem. Bättre priser än TellusPay har de också.

eleven 2005-09-14 13:49

Citat:

Originally posted by pereje@Sep 14 2005, 12:29
Jag använder dibs och är helnöjd med dem. Bättre priser än TellusPay har de också.

Erbjuder DIBS kortbetalning till privatpersoner/enskilda firmor? Har för mig att det bara var till företag också men kan vara ute och cykla.

digiArt 2005-09-14 14:16

Citat:

Originally posted by eleven@Sep 14 2005, 13:49
Erbjuder DIBS kortbetalning till privatpersoner/enskilda firmor?
En EF är lika mkt firma som ett AB eller HB eller KB. Fick reklam från dem häromdagen, så de räknar nog EF som ett företag ;)

eleven 2005-09-14 14:22

Citat:

Originally posted by digiArt@Sep 14 2005, 14:16
En EF är lika mkt firma som ett AB eller HB eller KB. Fick reklam från dem häromdagen, så de räknar nog EF som ett företag

Vissa företag nekar att handla med företag som ej är AB, HB eller KB. Så det kan vara en viktig punkt faktiskt. Om de är lika mycket företag eller inte beror också på hur man ser det :)

En EF "rankas" inte lika högt som ett AB.

Och frågan kom till eftersom Samport inte erbjuder enskilda firmor sin tjänst..

nicce 2005-09-17 12:55

Anledningen är att kreditvärdigheten är personlig i en enskild firma. Låt oss säga att personen med enskild firma har hög lön (500.000 kr / år) kommer det ses som ett väldigt litet aktiebolag om man skulle göra en jämförelse.

Enskild firma kan vara bra om man är hantverkare eller konsult, men inte om man ska sälja saker och agera butik. Då bör man minst fundera på Handelsbolag.

ztream 2005-09-17 13:00

Citat:

Originally posted by nicce@Sep 17 2005, 12:55
Enskild firma kan vara bra om man är hantverkare eller konsult, men inte om man ska sälja saker och agera butik. Då bör man minst fundera på Handelsbolag.
Varför?

nicce 2005-09-17 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Citat:

Ursprungligen postat av nicce

Varför?

Det är inte lika stor risk att en konsult eller hantverkare kommer på obestånd som en butik eller service leverantör som har lokal, anställda mm. Därav ett antal risker.

Men...

1. Kreditvärdigheten blir bättre (man behöver oftast mer kredit som bolag kontra konsult)
2. Varumärkesskydd, mig veteligen kan man ej söka detta som enskild person, men jag kan ha fel.
3. Risk: Det betyder att du själv måste betala företagets skulder om inte pengarna i företaget räcker till.
4. Konkurs i "bolaget" = Personlig konkurs

Men eftersom det är kreditvärdighet vi pratar om syftar jag främst på punkt 1.

Edit: Men...

ztream 2005-09-17 13:25

Citat:

Citat:

Originally posted by -ztream@Sep 17 2005, 13:00
Citat:

Varför?

1. Kreditvärdigheten blir bättre (man behöver oftast mer kredit som bolag kontra konsult)
2. Varumärkesskydd, mig veteligen kan man ej söka detta som enskild person, men jag kan ha fel.
3. Risk: Det betyder att du själv måste betala företagets skulder om inte pengarna i företaget räcker till.
4. Konkurs i "bolaget" = Personlig konkurs

Men eftersom det är kreditvärdighet vi pratar om syftar jag främst på punkt 1.

Jag trodde vi diskuterade externa intressenters fördel av att en potentiell kund/intressent är AB kontra EF. Därför skippar jag punkt 2-4.

Rent praktiskt är det väl ingen skillnad med ett AB och en EF som omsätter lika mycket? En EF som avsätter hela resultatet i en expansionsfond har exakt samma likviditet som motsvarande AB. Sen går det väl inte att se på en kreditkontroll i och för sig så det är kanske där det faller?

Jag är inte alls insatt i vad externa intressenter tittar efter när de gör en kreditupplysning, men jag vill gärna veta.

Vad innefattar begreppet kreditvärdighet med andra ord?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson