WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Sätta upp konkurrentens priser i butiken (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9785)

tobbecokta 2005-09-11 12:09

Hej.

Jag har en fysik butik.
Jag funderar nu på att sätta upp skyltar, typ:


Prisgaranti!


10st tändsticksaskar
Vi (ex COOP) ICA
98:- 159:-


Är det lagligt? Får man sätta upp sådana skyltar i butiken?

wiggin 2005-09-11 12:35

Nej det får du inte... inte enligt det jag har lärt mig i alla fall. Det e ju därför alla tvättmedelsreklamer har vita flaskor för konkurrenter.

Har dock inte länkar att backa upp mitt påstående, men det faktum att ingen annan(i alla fall vad jag sett) gör det, är ju en indikation i alla fall.

tobbecokta 2005-09-11 13:34

Jag har för mig att El Giganten gör det....
Många telefonoperatörer har ju prisjämförelser...

Vill hur som helst vara på den säkra sidan innan jag sätter upp skyltarna.
Har någon annan koll på det här?

crona 2005-09-11 13:48

Citat:

Originally posted by wiggin@Sep 11 2005, 12:35
Nej det får du inte... inte enligt det jag har lärt mig i alla fall. Det e ju därför alla tvättmedelsreklamer har vita flaskor för konkurrenter.

Har dock inte länkar att backa upp mitt påstående, men det faktum att ingen annan(i alla fall vad jag sett) gör det, är ju en indikation i alla fall.

Så som jag förstått det är det helt OK att jämföra Likvärdiga produkters pris mellan olika butiker.

Det här med varför tvättmedelsreklamer har vita flaskor är för att man genom att visa sin egen produkt överlägsen andra så "smutsar man ner" det andra företagets varumärke om man visar det/de konkurrerande företaget/företagens på flaskorna i reklamen. Här handlar det ju inte om vilket pris på varan utan om varans egenskaper vilka inte är likvärdiga med konkurrenternas fullt ut.

Kanske lite luddigt skrivit men hoppas ni förstår hur jag menar ändå..

Jocke 2005-09-11 13:53

Tror det räknas som konsumentvägledning men det är ett jävla jobb att uppdatera alla priser.

Alla priser måste ju stämma.

TIPS: Ring din kunsumentvägledare eller något i den stilen och fråga tror hon/han kan svara på sådanna omvända frågor.

koala 2005-09-11 15:10

Det du inte får göra är att använda deras varumärken/företagslogo utan tillstånd.

crona 2005-09-11 15:19

Citat:

Originally posted by koala@Sep 11 2005, 15:10
Det du inte får göra är att använda deras varumärken/företagslogo utan tillstånd.
Precis.. Det du säger hänger även lite ihop med det jag skrev i mitt inlägg ovan i exemplet om tvättmedelsreklamen.

phenomenon 2005-09-11 17:05

Jag tycker den typen av marknadsföring ser illa ut och kan nog skada mer än att hjälpa.

jonny 2005-09-11 17:22

Då är det väl bättre med en prisgaranti att du lovar att alltid vara billigare än ica-affären på andra sidan gatan eller vad det nu gäller.

Per 2005-09-11 17:39

Ur marknadsföringslagen:

Citat:

8 a § En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter, bara om jämförelsen
1. inte är vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål,
3. på ett objektivt sätt avser väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken,
5. inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken,
6. i fråga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med samma beteckning,
7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares varumärkes, firmas eller andra känneteckens renommé eller varas ursprungsbeteckning, och
8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma.
Vid en jämförelse som avser ett särskilt erbjudande skall det på ett klart och entydigt sätt framgå när erbjudandet upphör att gälla eller, om det särskilda erbjudandet är beroende av tillgången på produkten, de begränsningar som då gäller för det. Om det särskilda erbjudandet ännu inte har börjat gälla, skall det klart och entydigt också framgå när specialpriset eller de andra särskilda villkoren börjar gälla. Lag (2000:129).

Eventuellt kan även andra lagar vara tillämpliga.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson