![]() |
Postens regler runt detta verkar väldigt oklara, så långt har vi fått ersättning med beloppet (maknadsvärdet) ut till kund, nu har vi fått beskedet att dom endast ersätter inköpsvärdet, nån som har koll på detta och vet nått mer?
|
Det låter väl rimligt att ni avstår från ert prispåslag mot kund (som inte fått varan) och att posten ersätter er för inköpsvärdet. Annars har ju ni tjänat påslaget utan att ha levererat varan om jag fattat det hela rätt.
|
Det är helt ok. Sen ska ni kanske ta med emballage och se till så ni inte får betala för den frakt då varan inte kom fram utan istället gick sönder.
|
Jag är inte så insatt i ämnet men detta gäller endast vid spårade sändningar såsom rek och paket eller?
|
Tack för svar.
Det är ju lite märkligt med tanke på att vi hittils fått hela marknadsvärdet ersatt. Sen undrar man ju, en hanteringskostnad bör man ju kunna lägga på? Liksom att nån ersättning för att kunden fått vänta ytterligare 1-2 veckor på sitt kolli? Självklart också tull, moms, emballage samt frakt till kund. Vad jag blir lite fundersam på är dock Postens egen policy, när tex. en kund väljer att inte hämta ut ett postförskottspaket så debiterar dom full fraktavgift när paketet skickas till oss i retur, om man tillämpar deras egen princip om att inte ersätta eventuellt prispåslag (eller vinst) så borde detta ju även gälla här, således borde vi inte behöva betala mer än deras självkostnadspris för att frakta paketet tillbaka till oss..? Alltså inte fullpris för då gör dom ju en vinst på denna returtjänst, som bara är ett resultat av en kund som inte brytt sig om att hämta ut paketet. Nån som förstår mitt resonemang? //Daniel |
PF-avgiften borde man ju få tillbaka vid retur eftersom den tjänsten aldrig levererats ;).
Men du måste ju få ersättning för din lagerkostnad också om posten tappat bort dina grejer. |
Posten blir ju bara värre och värre.
De kan ju fan inte bara ersätt för inköpspriset. Jag tänker aldrig skicka en kopia på mina inköp och marginaler. Sen skall man debitera marknadsföringsavgiften också då eller? Annonsera i tidning 1500 kr. En beställning om 300 kr som kommer bort. Lägga på 1500 kr då eller? Nej såklart inte. Lägg även på arbetstid för att sitta och prata med idioterna i kundtjänst. |
Pratade med han som hade hand om reklamationerna idag på Posten brev. Posten ersätter endast inköpspris, frakt, ingen ersättning utgår för dom extra kostnader man haft som handlare på grund av strulet, administrativa kostnader, eller något sådant. För att få ut nån ersättning skall man alltså skicka in sina leverantörsfakturor. Så i praktiken gör man alltså en mindre vinst på denna försäljning i slutändan än vad man annars skulle gjort, plus att kunden drabbas av leveransförsening och att man lägger en massa onödig tid på reklamtionsförfarandet.
|
Citat:
|
Räcker att Skatteverket har insyn, skall man släppa in Posten också?
Det är ju Posten som inte gör sitt jobb, och vi skall betala två gånger för det. Typiskt att det inte finns ARN eller något lämpligt för företag. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson