WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Formulera ett bra telesvar! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32432)

Davve 2008-10-08 15:30

Ska nu få vårt telesvar inspelat av en bra röst (istället för mitt tråkiga, ja ni vet säkert ur det är :))

Söker nu tips på hur man ska formulera telesvar så det inte låter för lång/kort eller tråkigt och samtiding ska vara informativt.

Det som ska med är

* Välkomsthälsning
* Orsak varför vi inte svarar
* Uppmaning om att kunden ska lämna sina uppgifter så vi kan återkomma
* telefontider
* Uppmaning om att kunden kan få snabbare hjälp på webben
* Tack å adjö hälsning

Kanske glömt något viktigt så det vore bra om ni med era smarta hjärnor hjäpte till att formulera det som jag anser är skitjobbigt :)

Tack på förhand
Davve

digi 2008-10-08 15:52

Ring runt till lite olika företag och kolla ;)

Sen beror det ju lite på vilken typ av verksamhet ni kör.
En dryckesförening skulle väl ha nått i stil med "för tillfället är vi alla för fulla för att hitta telefonen" medan ett statligt företag har nått torftigt i stil med "för tillfället är alla våra handläggare upptagna".

Försök hitta nått som passar er verksamhet och skoja till det lite, men inte för mkt :)

Sen kan ni ju lägga in nått i stil med:

Lämna gärna namn och telefonnr så ringer vi upp!
Visste du även även att du kan få snabbare service på vår hemsida? xxxxx.se!
Tack för ditt samtal och välkommen åter / Vi hörs! / Vi tackar för ditt samtal och hälsar dig välkommen åter! / Skål! / See ya duuuude! / Tack och hej! / Hejdå!

Det var mina tips, hoppas ni får till nått bra. Säg till när det är klart så man får ringa och prova ;)

Davve 2008-10-08 16:05

Dte var bra tips :) men vill att det ska vara seriöst så vi ska nog inte skoja till det :) Kunder som ringer är ofta företag som vill handla eller som undrar vad en faktura avser/fått påminnelse osv. Känns fel att skoja där :)

Vill att det skall låta seriöst och informativt samt att det inte är för tråkigt bara. Tjejen som ska spela in det har bra röst som kommer att vara välkomnande i sig, annars får man ofta sura inspelningar på telesvaren när man inte svarat på kundens samtal :)

Fortsätt tipsa, gärna med text hur ni hade utformat hela det meddelandet

rocky 2008-10-08 16:28

Jag behöver själv ett bra telesvar på lunchen på både engelska & svenska.

Jag har tänkt i de här banorna,

Typ "Hej! Välkommen till ... , Mellan 12-13 har vi lunchstängt, vänligen ring igen efter 13 eller lämna ett meddelande. Tack", "Hello! Welcome to ..., We are eating lunch at the moment, please call back after 1 pm, swedish time or leave a message after the tone.

Hahah, ni hör ju själva hur det låter, helt miffo...

Mickee 2008-10-08 16:33

rocky kanske ha först typ "this message apper in english after the swedish "

Davve 2008-10-08 18:12

Dåligt med förslag :) Komigen och hjälp till att formulera det bra :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson