WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   CSS hjälp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30350)

Jonas 2008-07-07 05:35

Någon som vet om man kan möblera om listan lite?
Jag vill ha "punkten"/bilden till höger istället för som det är standard till vänster.

* Min lista
* Min lista
etc.

Jag vill ha det:
Min lista *
Min lista *

MMC 2008-07-07 10:08

Jag känner inte till någon css-regel som flyttar listpunkterna till höger. Jag skulle istället stänga av listpunkterna och uppnå samma effekt med en bakgrundsbild på li-elementet. Kan det funka?

jgabor 2008-07-07 15:16

Citat:

Originally posted by MMC@Jul 7 2008, 09:08
Jag känner inte till någon css-regel som flyttar listpunkterna till höger. Jag skulle istället stänga av listpunkterna och uppnå samma effekt med en bakgrundsbild på li-elementet. Kan det funka?
Det borde funka...
Typ så här:

Kod:

li {
background: transparent url(bild.gif) right no-repeat;
width: 100px;
}

Sen får du leka med width, paddings och/eller margins... Men det kan bli väldigt krångligt, om dina listpunkter är olika stora eller är på flera rader. Du kan i så fall behöva göra en specifik klass för varje listpunkt.

MMC 2008-07-07 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor
Citat:

Ursprungligen postat av MMC

Det borde funka...
Typ så här:
Kod:

li {
background transparent urlbild.gif right no-repeat;
width 100px;
}

Sen får du leka med width, paddings och/eller margins... Men det kan bli väldigt krångligt, om dina listpunkter är olika stora eller är på flera rader. Du kan i så fall behöva göra en specifik klass för varje listpunkt.

Frågan var riktad till TS och jag undrade om han nöjde sig med lösningen, det var alltså inte så att jag inte visste hur man gör. Men tack i alla fall ;)

Jonas 2008-07-07 18:16

MMC: Tack, men får se om kunden nöjer sig med det.

Hjalmarsson 2008-07-07 19:55

direction: rtl;

Ytterst sällan jag använder default list bullets så jag föredrar då bakgrundsbilder, men visst går det.

*Edit* Kan ju lägga till att det kanske inte är så optimalt och att det är inte specifikt för just listor och att ändra dess riktning såatteh you decide vad som funkar för just dig(browser support har jag inte ens kollat upp tror det är ganska dodgy där dock). Oavsett så skulle jag säga att bakgrundsbild är mycket bättre, jag menar varför skulle inte kunden gå med på det?

tartareandesire 2008-07-07 20:36

Citat:

Originally posted by Jonas@Jul 7 2008, 18:16
MMC: Tack, men får se om kunden nöjer sig med det.

Varför skulle kunden ha invändningar gentemot något sådant...?

martine 2008-07-07 21:28

Du borde ju kunna använda content tillsammans med :after även om det förstås inte fungerar med lätt handikappade IE7. (Bästa lösningen är nog en background: top right och text-align: right för li-elementen.)

För vad skulle man behöva listpunkter på "fel" sida om man får fråga?

Edit: rent logiskt skulle ju li::first-line:after {content: "x"} vara svaret på din fråga men jag tror inte man det är tillåtet att använda :before och :after på pseudoelement enligt standarden - och fungera lär det nog inte göra i många webbläsare.

Jonas 2008-07-07 21:49

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 7 2008, 20:36

Varför skulle kunden ha invändningar gentemot något sådant...?

Det är en relativt stor kund som har godkänt en design och där varje beslut tar x antal dagar att få igenom.
Bara att få dom till att ta bort frames tog 2månader.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson