![]() |
Jag försöker fixa URLsen på min wiki så att artiklarnas URLs blir minwiki.se/artikel istället för minwiki.se/index.php/minartikel.
Har enligt instruktionerna på http://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Short..._no_root_access skapat en .htaccess och lagt in Kod:
RewriteEngine on Kod:
$wgArticlePath = "/$1"; Det verkar funka med URLsen, men nu är plötsligt mitt "skin" på min wiki borta. Alltså layouten, det finns bara text på sidan nu, utan CSS formateringen och inga bilder. Någon som vet varför och hur jag fixar? Om jag går in på min wiki och kollar källkod så syns koden som hämtar css-dokumentet som vanligt, så det är konstigt. |
Det beror antagligen på att du fått denna regel fel:
Kod:
RewriteRule *^(.+) */path/to/web/directory/$1 *[L] |
Citat:
|
Öppna värdet av href-attributen på link-elementet för stilmallen. Om det är en relativ adress kan du behöva lägga till ditt domännamn framför URL:en.
Kod:
<link href="[Öppna URL som står här]" type="text/css" rel="stylesheet" /> |
Citat:
|
Gå in på valfri sida och högerklicka -> visa källkod.
|
Va? Du missförstod kanske. Om jag tar visa källa på framsidan syns ju ett html-dokument som vanligt, men det är inte helt lätt att hitta vilken fil som skriver ut HTML-en man ser. Index.php kan man ju tro men det är det inte.
Kanske kan en kunnig utröna var jag ska kolla genom att kolla in index.php, här är det som står i index.php: <?php # Initialise common code $preIP = dirname( __FILE__ ); require_once( "$preIP/includes/WebStart.php" ); # Initialize MediaWiki base class require_once( "$preIP/includes/Wiki.php" ); $mediaWiki = new MediaWiki(); wfProfileIn( 'main-misc-setup' ); OutputPage::setEncodings(); # Not really used yet $maxLag = $wgRequest->getVal( 'maxlag' ); if ( !is_null( $maxLag ) ) { if ( !$mediaWiki->checkMaxLag( $maxLag ) ) { exit; } } # Query string fields $action = $wgRequest->getVal( 'action', 'view' ); $title = $wgRequest->getVal( 'title' ); $wgTitle = $mediaWiki->checkInitialQueries( $title,$action,$wgOut, $wgRequest, $wgContLang ); if ($wgTitle == NULL) { unset( $wgTitle ); } # # Send Ajax requests to the Ajax dispatcher. # if ( $wgUseAjax && $action == 'ajax' ) { require_once( $IP . '/includes/AjaxDispatcher.php' ); $dispatcher = new AjaxDispatcher(); $dispatcher->performAction(); $mediaWiki->restInPeace( $wgLoadBalancer ); exit; } wfProfileOut( 'main-misc-setup' ); # Setting global variables in mediaWiki $mediaWiki->setVal( 'Server', $wgServer ); $mediaWiki->setVal( 'DisableInternalSearch', $wgDisableInternalSearch ); $mediaWiki->setVal( 'action', $action ); $mediaWiki->setVal( 'SquidMaxage', $wgSquidMaxage ); $mediaWiki->setVal( 'EnableDublinCoreRdf', $wgEnableDublinCoreRdf ); $mediaWiki->setVal( 'EnableCreativeCommonsRdf', $wgEnableCreativeCommonsRdf ); $mediaWiki->setVal( 'CommandLineMode', $wgCommandLineMode ); $mediaWiki->setVal( 'UseExternalEditor', $wgUseExternalEditor ); $mediaWiki->setVal( 'DisabledActions', $wgDisabledActions ); $wgArticle = $mediaWiki->initialize ( $wgTitle, $wgOut, $wgUser, $wgRequest ); $mediaWiki->finalCleanup ( $wgDeferredUpdateList, $wgLoadBalancer, $wgOut ); # Not sure when $wgPostCommitUpdateList gets set, so I keep this separate from finalCleanup $mediaWiki->doUpdates( $wgPostCommitUpdateList ); $mediaWiki->restInPeace( $wgLoadBalancer ); |
Koden i index.php är antagligen inte relevant. Det är den genererade html koden som kommer innehåla referensen till css-filen.
|
Citat:
|
Det är snarare någon konfigurationsfil eller dina rewrite rules som behöver ändras. Dessutom så behöver du se hur den genererade URL:en ser ut för att kunna avgöra det nya värdet.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson