WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur ska jag hantera returen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24292)

Henke76 2007-10-13 18:08

Har en kund som vi skickat brevförsändelse till, fick den i retur "ej efterfrågad". Kollade med kund som säger att den inte kommit. Skickar den igen och efter ett tag kommer den tillbaka igen med texten "ej efterfrågad". Skickar en faktura till kunden för outlösta försändelser. Kunden hävdar åter att försändelserna aldrig kommit fram. Vad tusan ska man göra?? Har trots allt kostat endel i frak och administration.

Innocast 2007-10-13 18:46

Påminnelse går ju ut när den är på väg att återgå till avsändaren. Jag hade skickat paket med kollinr i första taget. Och uppmanat kunden att fråga på posten om han inte fått en avi efter några dagar... E ju ord mot ord som gäller egentligen... Såvida inte Posten erkänner ett misstag..

Henke76 2007-10-13 19:43

Kolli-nummer är förstås alltid bäst men i detta fallet är det varor till relativt lågt värde så REK-avgiften äter upp marginalerna. Kunderna skulle absolut inte anse det värt att stå för REK-avgifterna.

Xamda 2007-10-13 21:25

Vad säger kunden då? Att han inte vill ha prylarna eller...? Konstigt nog får kunden din faktura, men inte avierna...? Hur sannolikt låter det?

Driv det vidare, om du tror dig ha något att vinna på det.

Henke76 2007-10-15 21:40

Nej, han hävdar faktiskt att han inte ens fått fakturan, han reagerade först när påminnelsen kom via e-post.

klein 2007-10-18 06:22

Citat:

Originally posted by Henke76@Oct 13 2007, 18:08
Har en kund som vi skickat brevförsändelse till, fick den i retur "ej efterfrågad". Kollade med kund som säger att den inte kommit. Skickar den igen och efter ett tag kommer den tillbaka igen med texten "ej efterfrågad". Skickar en faktura till kunden för outlösta försändelser. Kunden hävdar åter att försändelserna aldrig kommit fram. Vad tusan ska man göra?? Har trots allt kostat endel i frak och administration.
Nu skall jag vara lite elak, många kunder vet inte ibland var dom bor och posten består inte alltid av det mest begåvandes människorna.

1) Kolla att postnummer och sånt stämmer. Det väldigt vanligt att folk blanda ihop postnummer, särskilt om företaget har en fakturingsadress och en leveransadress.

2) Skaffa en kreditupplysningverktyg, där du till fastkostnad kan kolla om personen verkligen bo på den där adressen. Sedan kan man lätt gallera bort en del kunder, som är kroniska kunder hos KFM.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson