![]() |
SMS med Javaprogram via GPRS. Billigt men krångligare...
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,336993,00.html Men vem betalar egentligen SMS:et från internet till mottagaren? Själv tycker jag SMS inte alls är dyrt eftersom jag inte använder det så mycket :) |
Synd att svenska operatörer har spärrar mot att skicka SMS via GPRS, min polare lyckades dock skicka sms från grekland till sverige genom GPRS, kosta ca 10-20 öre, hyffsat billigt :)
|
Silon: Ett sms går alltid via en SMSC oavsett var man skickar ifrån. Det finns alltid någon som betalar för det, varierar förmodligen mellan annonsörer, leverantörer, operatörer om man kollar på de internettjänster som erbjuder "skicka-sms".
Jag betvivlar dock att deras mjukvara kommer att fungera i sverige av flera orsaker, bl a att svenska operatörer just inte tillåter sendning via gprs, inter-networking fees, samt att operatörerna kommer göra allt för att stoppa mjukvara som denna. Oavsett var deras SMSC står kommer inter-networking fees att göra det ohållbart i sverige. Det var mina tankar... :) Mvh, Tobias |
Citat:
|
SMS kostar ingenting för operatörerna, varken i drift eller underhåll. Det är en kanal som alltid är öppen, helt enkelt. Det som skulle kunna medföra kostnader är ju förstås de s.k. "inter-networking fees", men jag har förstått att de tre mobila öperatörerna i Sverige inte tar ut nån avgift för replikering av sms till annan operatör (, däremot för samtal).
Och att det är helt gratis att skicka SMS för de har ju varit känt länge, bara att de vill tjäna stora pengar på det, hur skulle de annars kunna erbjuda flat rate på SMS som halebop gör? |
Citat:
|
Citat:
Självklart behöver alla tjänster drift och underhåll, men Rodik menar nog att man inte behöver underhålla systemet mer om fler sms skickas (inom vissa gränser alltså). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson