![]() |
Har lekt runt med wordpress tidigare, och även då lagt in den svenska översättningen och det har funkat hur bra som helst.
Men idag så installerade jag en ren 2.2.1 version, och skulle lägga in svenska översättningen. Provade litegran, men fick det inte att fungera. Nyaste översättningen är till version 2.1.1 så jag tänkte att det var väl därför, men provade även med lite andra språkfiler, typ 2.1, 2.0 osv utan lycka. I ren desperation provade jag installera 2.2, för jag har för mig att jag har lyckats lägga in översättningen på den, men icke. Provade sedan 2.1 och 2.1.3 men får det inte att fungera där heller! Gjorde precis som de stod, la sv_SE.mo filen i mappen "languages" dels i wp-includes i dom tidigare versioner och wp-content till dom nya versionerna. Och skrev även självklart "define ('WPLANG', 'sv_SE');" Är det någon som har några tips?! Jag vet helt säkert att jag har lyckats för typ några veckor sedan... Kan de ha något att göra med webhotellet, typ att det är bytt från php4 till php5? (det skulle inte förvåna mig om det är något mega-super enkelt fel som klantjag missar) Tacksam för hjälp :) |
Måste man fortfarande definiera sådant i configfiler i Wordpress? Tycker de bör göra som B2Evo, ha en dropdownmeny i admin-arean där man ändrar språket. Minst chans för att råka ut för nåt SNAFU då.
|
Peak: Håller med, skulle verkligen finnas i admindelen!
Kom att tänka på en sak till, om någon kör Wordpress 2.2.1 och har en fungerande svensk översättning, vilken använder ni isf? |
Det kanske är hårdkodat i det tema du använder?
|
vissa delar är ju det, men jag vill ha admindelen översatt, alltså måste jag få översättningen att fungera...
|
Jag testade nu själv att lägga in den svenska språkfilen i WP, för att se om det fungerade. Tyvärr så fungerade det inte... :-(
Senaste WP och senaste språkfilen var det som jag testade. Testade standardtemat och några till, men inte ens admin blev översatt. Jag testade även att ändra lite i Mysql (kollator till utf8_swedish_ci) och samma i config filen i WP, men utan resultat. Jag skulle också bli glad om någon har en aning om vad som är fel. Jag har WP i en iframe, men det ska väl inte ha någon betydelse? Allt annat fungerar som det ska. |
Nu fungerade det... i den svenska instruktionen så ska man lägga språkmappen med språkfilen i wp-includes, men tittar man i filen wp-config.php där man ska göra ändring till språkfilen så står det attt man ska lägga språkmappen i wp-content... Jag la då natuligtvis språkmappen på bägge ställena, men det fungerade inte i alla fall.
Nu såg jag att jag hade skrivit in se_SV i config istället för sv_SE Efter den ändringen fungerar det i admin och på en del saker på sidan. |
Nordicnature:
Provade också med standardtemat utan resultat. Jo jag provade också båda mapparna, provade även se_SV och sv_SE men inget gör någon skillnad. Det var språkfilen till 2.1.1 du använde? Kan ett byte av php4 till php5 påverka detta? Det är det enda jag kan komma på är gjort på servern.... Har provat allt annat så de enda jag kan tänka mig är serverfel... |
Mysteriet är löst! Bytte från php5 till php4, och då fungerar det perfekt! Men iom att vissa av mina sidor kräver php5, och vissa php4 så måste jag bara komma på hur man lyckas med det. Men det får bli ett senare problem! :)
|
Det var språkfilen som jag laddade ner härifrån: http://svn.automattic.com/wordpress-.../2.1/messages/
Den var till 2.1 I min config ser det ut så här: define('DB_CHARSET', 'utf8'); (samma på mysql) define('DB_COLLATE', 'utf8_swedish_ci'); (samma på mysql) define ('WPLANG', 'sv_SE'); MySQL klientversion: 5.0.41 PHP är version 5 Server kör UNIX Har du bloggen på en Windows server? Jag har haft en del strul med PHP skript på Windows servrar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson