WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Distansförsäljningslagen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20817)

fabian 2007-04-24 12:36

Driver en bostadssajt där man betalar en avgift för att i 6 veckor ha fri tillgång till kontaktuppgifterna till dem som hyr ut.

Har fått in en kund som efter några dagar som medlem vill ångra sitt köp och makulera sitt konto och fakturan som han inte har betalt.

Problemet är ju att han sedan han aktiverade fakturan har haft tillgång till vår databas med kontaktuppgifter, och därför anser jag att han har förbrukat det han köpt.

Vad gäller egenltigen?

Det handlar ju bara om 300 kronor, så för att köpa lite goodwill så är det ju bara att makulera fakturan och stå för dom kronorna som kreditor tagit ut själv, men vad är det egentligen som gäller? Hur hanterar ni liknande situationer?

Hade man haft en butik så hade det varit solklart. Köper du en CD som är plomberad och ångrar dig så kan du byta den, har du brutit plomberingen så kan du inte byta den. På samma sätt är ju plomberingen bruten så fort kunden har skapat en faktura...

melin 2007-04-24 12:45

tror faktiskt inte han kan nyttja distanshandel här.. han har fått varan och använt den

det hade varit skillnad om han inte använt tjänsten på något sätt

fabian 2007-04-24 12:46

Fast om han har gjort det eller ej är ju svårt att veta. Han kanske bara sakapade kontot och ångrade sig.

Eller så har han kopierat ALLA kontaktuppgifter på sajten.

seo-sweden 2007-04-24 12:54

Ångerrätten gäller inte om han tillgodogjort sig av "varan".

digiArt 2007-04-24 13:18

Distansavtalslagen:
Citat:


14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,

För riktig tolkning bör också förarbeten och ev. fall betraktas, men spontant så är det en tjänst som påbörjats och ångerrätten förfaller. Däremot bör du kanske läsa på om ångerfrist på exempelvis Notisum

företagande.se finns det en juridiksektion där du kan ställa sådana här frågor.

fabian 2007-04-24 14:33

Tack för utförligt svar!

jonny 2007-04-24 15:40

Du bör meddela kunden varaktigt att leverans påbörjas och att ångerrätten inte gäller - kanske med ett mail som kunden måste svara på.

Polis_ttt 2007-04-24 20:17

Antar att det rör sig om en privat-kund då distansavtalslagen inte gäller för företag. Då det gäller svaret på frågan så har du fått svar ovan, men för att följande inte ska kunna hända igen så kan du lägga till en ruta på beställningen där kund godkänner att påbörja använda tjänst innan dessa 14dagar har gått ut, alt. skriva med i allmänna villkor att så snart kund har loggat in första gången (även innan dessa 14 dagar har löpt ut) så har de medverkat till att binda sig till avtalet, då de enligt distansavtalslagen har nyttjat tjänsten innan ångerperioden.

shampoodle 2007-04-24 22:16

bredbandsbolaget skriver t.ex. så här:
Citat:

Normalt levereras bredband via bredbandsuttag inom 10 arbetsdagar. I de allra flesta fall kan du dock aktivera din bredbandstjänst via bredbandsuttaget direkt efter att du har beställt den från oss, genom att kontakta Kundservice på 0770-777 000. Vi kan i detta fall ge dig en temporär aktiveringskod, som gör att du oftast kan börja använda tjänsten omedelbart. Observera dock att du förverkar din ångerrätt på 14 dagar om du väljer att aktivera tjänsten innan ångerperioden har gått ut.

fabian 2007-04-24 22:21

Jag får helt enkelt göra som så att jag skriver med det i avtalet, att ångerrätten inte längre gäller från den dag kontot är skapat.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson