![]() |
Kan någon med insikt i flygande förklara för mig vad poängen med att stoppa vätska i en platspåse har med flygsäkerhet att göra???
Jag reste igår från Odessa, via Riga till Stockholm. Odessa ligger i Ukraina och omfattas inte av denna regel. Jag hade saker jag inte visste i handbagaget. En parfym, en handcreme modell mindre. Dessutom en halv liter vatten i flaska. Väl i Riga får man gå igenom kontroll igen. Där hittades parfymen och handcremen. Vattnet vick jag inte ta med mig. Jag drack på plats upp vattnet... Men sen --- man vandrar rakt in i tax-free shoppen!!! Där finns både vatten och vodka på flaska... Det finns inget som hindrar att man köper vatten -- eller annan vätska med för den delen -- på tax-free och tar med sig i handbagaget på flyget. Samma gäller i Stockholm, faktiskt. Man går från säkerhetskontrollen rakt in i tax-free. (som iofs var stängd när jag flög från Sverige, men det är ointressant...) Vad är syftet med att bara ha med sig 200 ml. vätska i säkerhetskontrollen!? På vilket sätt blir flygningen säkrare med detta...!? |
Vätskan du hade med dig i säkerhetskontrollen var säkerligen nitoglycerin nog för att spränga hela NY i bitar, medan parfymen bara används för att trollbinda intet ont anande tonårsflickor?
|
Skillnaden är ju, som 1337pm säger fast inlindat, att du kan inte handla nitroglycerin inne på tax-freen.
Men det känns ändå så ruttet... är man utomlands brukar man ju alltid ta med sig en flaska med goddricka hem och kanske en parfym eller två eller tre... tänkte mest på damerna då. Men det är alltså slut med det, traudit... |
När jag åkte till Kina så fick jag göra samma sak, hade några cola 50cl flaskor. Jag var tvungen att dricka ur alla innan han släppte mig.
|
Citat:
|
Nej, nej! Man får ha med sig mycket dricka, men inte i handbagaget!! Det går bra i resväskan, eller om du checkar in handbagaget, så att säga.
Lägg present-parfymen i resväskan, handla present-parfymen i tax-free... (som för övrigt är bland de dyrare alternativen...) Om det nu är så att man vill smuggla... så måste det finnas sätt att komma förbi det där i alla fall... typ byta ut innehållet i en rakapparat, inslaget i folie...?? Hur som helst, det är skapligt tramsigt att man inte får ta med sig vatten i flaska, dessutom oöppnad... |
Citat:
|
I väskan fanns, förutom parfym & handcreme som inte jag visste, tre korvar på 1.5 kg, samt massa mackor, matlåda helt enkelt.
Jag hade först korvarna i resväskan, men då vägde den för mycket, så jag gjorde en rockad av prylar... |
Citat:
|
Det är bara en löjlig regel som är till för att påminna om det ständiga "terroristhotet". Annars skulle vi fort glömma varför vi ska behöva övervakas och avlyssnas hela tiden. Risken att dödas av en hjort är dock högre än risken att dödas av en terrorist.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson