WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   De nya allmänna villkoren (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18624)

autosvar 2007-01-12 18:48

Vad anser ni om de nya allmänna villkoren från nic-se?

Innebär inte exempelvis det följande en viss negativ uppstramning av reglerna? Eller hur tolkar ni detta?

Ett domännamn får avregistreras eller
överföras till den som begärt
tvistlösningsförfarandet om domännamnet
är identiskt eller förväxlingsbart med
- ett varukännetecken,
- ett näringskännetecken,
- ett släktnamn,
- ett konstnärsnamn (om namnet
inte syftar på någon sedan länge
avliden)
- en titel på annans skyddade
litterära eller konstnärliga verk
- ett namn som skyddas genom
förordning om vissa officiella
beteckningar (1976:100)
- en geografisk beteckning eller
ursprungsbeteckning som
skyddas genom Rådets förordning
(EG) 510/2006

central 2007-01-13 10:55

Dette er helt klart en negativ oppstramming av reglene. Det er kommet to nye elementer i forhold til de gamle vilkårene:

Citat:

Originally posted by Nya Allmänna Villkor punkt 18
- ett namn som skyddas genom förordning om vissa officiella beteckningar (1976:100)

- en geografisk beteckning eller ursprungsbeteckning som skyddas genom Rådets förordning (EG) 510/2006

Kan noen forklare hva "förordning om vissa officiella beteckningar (1976:100)" og "geografisk beteckning eller ursprungsbeteckning som skyddas genom Rådets förordning (EG) 510/2006" er?

central

autosvar 2007-01-13 12:06

Citat:

Originally posted by central@Jan 13 2007, 11:55
Dette er helt klart en negativ oppstramming av reglene.
Fast å andra sidan kan det knappast innebära en förändring av någon större vikt, för då skulle domänexperterna i forumet ha yttrat sig om detta. Det verkar som om domänhanteraren är en betydligt hetare potatis. Somna om.

autosvar 2007-01-16 23:51

Citat:

Originally posted by autosvar@Jan 13 2007, 13:06
Somna om.
Alltså - jag kan inte riktigt släppa detta. Är förändringarna i reglerna retroaktiva eller kommer de endast att gälla för kommande registreringar? Är det endast en positiv förändring med tanke på hur tysta alla verkar vara?

pitbull 2007-01-17 11:07

Som jag tolkar det hela:

Varje gång en domän förnyas (1 gång per år) så accepterar man de regler som gäller vid förnyelsetillfället. Det innebär att IIS i princip kan byta regler varje år. Baklänges (retroaktivt) tror jag inte att man kan förändra spelreglerna utan dessa gäller ett år framåt vid varje registrerings/förnyelse-tillfälle.

Jag har ärligt talat inte satt mig in i de förändrade villkoren och dess innebörd i detalj.

Många av mina .se-domäner så pass värdefulla för mig att jag inte har något annat val än att acceptera IIS förändrade villkor vid förnyelse.

/S

autosvar 2007-01-17 11:52

Citat:

Originally posted by pitbull@Jan 17 2007, 12:07
Som jag tolkar det hela:
Varje gång en domän förnyas (1 gång per år) så accepterar man de regler som gäller vid förnyelsetillfället. Det innebär att IIS i princip kan byta regler varje år. Baklänges (retroaktivt) tror jag inte att man kan förändra spelreglerna utan dessa gäller ett år framåt vid varje registrerings/förnyelse-tillfälle.
Jag har ärligt talat inte satt mig in i de förändrade villkoren och dess innebörd i detalj.
Många av mina .se-domäner så pass värdefulla för mig att jag inte har något annat val än att acceptera IIS förändrade villkor vid förnyelse.
/S

Vi kanju inte gärna låta bli att förnya en domän pga av ändrade villkor mendet innebär i princip att vid varje förnyelsetillfälle kan det dyka upp en ändring som medför att du blir av med din domän, t.ex. om barnens förskola hade haft akalla.se för A' kallans förskola som även är ett geografiskt namn. Nåja det visar sig.

Wojt 2007-01-17 14:33

Vem äger rätten till Svensson.se ?

Alto 2007-01-17 16:20

Citat:

Originally posted by Wojt@Jan 17 2007, 15:33
Vem äger rätten till Svensson.se ?
Svensson :rolleyes:

pitbull 2007-01-17 17:04

OT: Synd att man inte heter Sex eller Poker i efternamn/släktnamn...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson