WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Dropdown m.m (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13413)

JeZZifelt 2006-04-07 19:57

Jag ska ha ett script där det finns en länk och under den en tom ruta. När man klickar på länken, ska ett popup-fönster ploppa upp och där finns en dropdown meny, som vi säger att det till exempel har alternativen: ABC DEF GHI och om jag väljer DEF så ska det stå DEF i den rutan som var under länken på sidan. Jag vet ju hur man gör men dropdown och popup och sånt men just att få det valda alternativet att placeras i rutan. Det måste ju inte vara en ruta :P , men texten med det jag valt ska placeras under länken som jag tryckte på för att popupfönstret skulle komma upp.
Hjälp tack!

Mvh
Jennifer

bivald 2006-04-07 20:09

Um, ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad du menar. Du vill ha en ruta under länkarna där det valda alternativet står? En div och getElementByID('element').innerHTML för att ändra den kanske?

JeZZifelt 2006-04-08 14:12

Det ska liksom stå det jag valde. Om jag valde DEF så ska det stå DEF någonstans. :P

bivald 2006-04-08 15:22

Ett bra ställe att börja är kanske att göra en vanlig drop-down? Och sen göra om den så det du valde står nånstans?

JeZZifelt 2006-04-09 11:26

Jo men jag vet ju inte hur jag gör just det. Hur man gör så att det ska stå nånstans.

martine 2006-04-09 14:08

Citat:

Originally posted by JeZZifelt@Apr 9 2006, 11:26
Jo men jag vet ju inte hur jag gör just det. Hur man gör så att det ska stå nånstans.
Låter lite som om du ändå inte kanske är så haj på att göra dropdowns etc. Wad du leter efter är antaligen typ:
Kod:

<a href="popup.html" onclick="document.getElementByID('rutan').innerHTML='DEF';">DEF</a>
(alltså en onclick-event i din a-tag i popupen)
Du måste då givetvis ha en tag med id rutan:
Kod:

<p id="rutan">Tom nu, med DEF om man klickar på DEF</p>

bivald 2006-04-09 14:13

Om du fortfarande inte anser att din fråga är besvarad, har du någon exempelsida vi kan få se på? T.ex. om du sett tekniken användas på andra sidor på nätet?

Mvh/ Niklas

martine 2006-04-09 23:59

Märkte att ID var skrivet stort i mitt inlägg ovan, getElementByID() ska skrivas getElementById(), JavaScript är ju noga med små och stora bokstäver ;-)

Robert 2006-04-10 09:42

DEF

Behöver man inte referera till opener eller fungerar det verkligen att öppna ett nytt htmldokument i en popup och köra "document" för att hitta på den öppnande sidan? :huh:

martine 2006-04-10 15:10

Citat:

Originally posted by Robert@Apr 10 2006, 09:42
DEF

Behöver man inte referera till opener eller fungerar det verkligen att öppna ett nytt htmldokument i en popup och köra "document" för att hitta på den öppnande sidan? :huh:

Nja. Tanken var att raden skriver något på samma sida som länken är på (alltså inte i popup.html eftersom den ännu inte är laddad). Och rimligtvis behöver man också en funktion som öppnar pop-up-fönstret, exemplet är bara en illustration (och om man klickar på länken så ser man egentligen aldrig att DEF skrivs eftersom sidan popup.html laddas när man klickar på länken). :rolleyes:

För att vara mer realistisk kan man skriva:
DEF

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson