WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Avkänning av uppkopplingshastighet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12670)

HeavyHaze 2006-02-28 06:30

Hej!
Jag ska lägga in en musikslinga på en webbplats. Och den ska bara spelas om besökaren surfar med bredband. Någon som vet hur man gör en sådan avkänning?

zoran 2006-02-28 08:48

Citat:

Originally posted by HeavyHaze@Feb 28 2006, 07:30
Hej!
Jag ska lägga in en musikslinga på en webbplats. Och den ska bara spelas om besökaren surfar med bredband. Någon som vet hur man gör en sådan avkänning?

Det finns inget som är mer irriterande som musik som studsar igång när man kommer till en sida. Sätt en knapp så att användaren kan dra igång den om hen vill.

HeavyHaze 2006-02-28 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av zoran
Citat:

Ursprungligen postat av HeavyHaze
Hej!

Det finns inget som är mer irriterande som musik som studsar igång när man kommer till en sida. Sätt en knapp så att användaren kan dra igång den om hen vill.

Men kunden vill ju absolut ha det... :rolleyes:

Någon som vet hur man gör avkänningen?

zoran 2006-02-28 20:28

Citat:

Originally posted by HeavyHaze@Feb 28 2006, 21:00

Men kunden vill ju absolut ha det... :rolleyes:

Någon som vet hur man gör avkänningen?

Det är inte alltid kunden kan få som den vill. Vi brukar avråda ifall det handlar om uppenbart dåliga grejer. Nu vet inte jag hur din kund beter sig och varför den vill ha det, så jag avslutar det här sidospåret innan du hinner be mig hålla käften :).

blixtsystems 2006-02-28 21:25

Hur skall du lägga in musiken på sidan?
Om du använder flash är det lätt att lösa med lite actionscript.

Påbörja inläsningen av låten och kolla hur mycket användaren får hem på en sekund så har du en ide om hur snabb uppkoppling han har.
Om den inte är snabb nog avbryt nedladdningen...annars visa honom en knapp för att kunna lyssna om han vill.
Jag håller med zoran....om jag inte svälter och är helt desperat skulle jag nog faktiskt vägra att lägga in musik som startar av sig själv.

HeavyHaze 2006-03-01 07:25

Citat:

Originally posted by blixtsystems@Feb 28 2006, 22:25
Hur skall du lägga in musiken på sidan?
Om du använder flash är det lätt att lösa med lite actionscript.

Påbörja inläsningen av låten och kolla hur mycket användaren får hem på en sekund så har du en ide om hur snabb uppkoppling han har.
Om den inte är snabb nog avbryt nedladdningen...annars visa honom en knapp för att kunna lyssna om han vill.
Jag håller med zoran....om jag inte svälter och är helt desperat skulle jag nog faktiskt vägra att lägga in musik som startar av sig själv.

Jag svälter och är helt desperat :lol:

Det hela ska göras i flash. Var hittar jag bra actionscript för detta ändamål?

Micke_N 2006-03-01 14:49

Citat:

Originally posted by HeavyHaze@Feb 28 2006, 07:30
Hej!

Alt 1:
ha inte den funktionen (som någon annan också nämnde)

Alt 2
Som tidigare sa: "Påbörja inläsningen av låten och kolla hur mycket användaren får hem på en sekund så har "

kanske denna kan hjälpa macromedia.com/devnet/flashcom/articles/flvideo_bandwidth.html eller denna peldi.com/blog/archives/2004/01/automatically_c.html

Alt 3
Lägg en start sida med två knappar.
Jag har bredband | Jag har inte bredband :-)

Alt 4
Skaffa en lista över alla IP adresser som är tilldelade och används för just bredbands uppkoppling. Kolla besökarens IP om med i listan med IP över bredband spela filen annars inte. :-)

Bara lite spånande.

Filip 2006-03-01 15:15

Citat:

Originally posted by Micke_N@Mar 1 2006, 15:49

Alt 4
Skaffa en lista över alla IP adresser som är tilldelade och används för just bredbands uppkoppling. Kolla besökarens IP om med i listan med IP över bredband spela filen annars inte. :-)

Var kan man skaffa en sådan lista? (jag har aldrig hört talas om att en sådan existerar...)

Micke_N 2006-03-01 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Filip
Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N
Alt 4

Var kan man skaffa en sådan lista? (jag har aldrig hört talas om att en sådan existerar...)

inte jag heller. Men den kanske finns. Vara bara ett alternativ (spånade) på lösningar.

Thomas 2006-03-01 18:22

2 bifogad(e) fil(er)
...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson